Service Lemania 2980 (Omega 980a), vervolg

Op het moment heb ik hier een Lemania 2980 liggen, waarvan in eerste instantie gedacht werd dat de opwindveer was gebroken. Het betreft eenzelfde opbouw als de Omega 980a, automaat met alarm. Na binnenkomst geprobeerd om de veer op te winden. Dat ging niet, de kroon draaide even snel weer terug. Dus geen gebroken veer, anders zou de kroon blijven staan. Daarom één en ander uitgebouwd om de oorzaak te vinden. De opwindveer was niet defect. Daarna alles weer in elkaar gezet, maar de veer is niet op te winden. Er is geen “click” ingebouwd op het rachetwiel. Nog eens alle stappen nauwkeurig doorlopen maar steeds zonder resultaat. Na enkele keren uit elkaar nemen en weer in elkaar zetten kon het opeens wel opgewonden worden. Ik weet niet waarom nu opeens wel. Maar bij het opwinden begon de veer op het einde te vroeg te slippen. Alles weer uitgebouwd en de veer uitgenomen, de wand van de veerton van “anti-slip” vet voorzien en weer samengebouwd. Maar nu wilde het opwinden van de veer weer niet lukken.

Deze behoren tot het automaatsysteem. Hierin zit ook het systeem dat de alarmhamer laat slaan, tijdens het afgaan van het alarm. Op de foto zijn deze uitgenomen en de pijlen wijzen naar de plaatsing:


De alarmhamer (part #1615) wordt geplaatst waar de witte pijl naar wijst en het differentieel (part #1464) met plastic “ratel” (part #1475) komt daar waar de zwarte pijl naar wijst.

Op de volgende foto, de desbetreffende onderdelen:

De volgende foto geeft een overzicht van onderdelen:
Rechtsboven (messing): de opwindraderen (part #1464). Twee wielen op elkaar met een rondsel.
Deze wielen draaien samen, maar kunnen niet tegen elkaar in draaien.


Rechtsonder het differentieel wiel die samen met het plastic wiel, het differentieel (part #1475) vormt. Zie de tweede foto midden onder.

Het geheel wordt op het asje geplaatst, waarbij het rondsel aan de onderkant komt, met de ratel onderin, dan de differentieel en daarboven op de dubbel wielen met het rondsel op het differentieel wiel.

Op de eerste foto ziet men op 6 uur twee onderdelen die er voor zorgen dat het alarm, die door dezelfde veer, wordt aangedreven, niet de gehele opgewonden veer kan gebruiken, maar slechts één rondgang van part #1600. Deze wordt door het vierkant op de tonarbre en part #1638 en een pennetje aan de onderkant van 1600 geblokkeerd.

Heeft iemand van de techneuten een idee waardoor of hoe de blokkering wordt geregeld?

Met vriendelijke groet,
Inca

7 likes

Heb je hier iets aan?
http://www.omega-fanatic.com/pages/omega-movement/omega-caliber-980.php
of kende je dat al?

Deze heb ik niet gezien. Ik zal ze bestuderen. In elk geval bedankt.

Met vriendelijke groet,
Inca

Tot nu toe alleen onderdelenlijsten en oppervlakkige technische beschrijvingen.
Helemaal niemand die iets zinnigs over het opwinden van dit uurwerk kan zeggen?

Met vriendelijke groet,
Inca

Even een vervolg op eerder vermelde service problemen. Wat was er aan de hand?

Het gaat om een Alpina Alarm horloge met een caliber Lemania 2980 (= Omega 980A).

De veer wilde niet meer worden opgewonden. Dat lag niet aan een gebroken veer
Maar aan het linker onderdeel:

Daarvan was de as met rondsel losgeraakt van de schijf met kleine tandwiel (het differentieel).

Het onderdeel rechts is de reverser Wheel (omkeerwiel). Die zat binnenin vast (dus niet te zien). Maar daardoor is het linker onderdeel wel losgeraakt (stuk gegaan).

Toen ik een nieuwe differentieel binnenkreeg en had geplaatst, bleek dat het opwinden wel ging, maar de rotor draaide mee (omdat het omkeerwiel blijkbaar vast zat).

Ook een nieuwe omkeerwiel gekocht en geplaatst, dat kwam uit de originele verpakking, het was nieuw en van Omega. Het veranderde niets aan de werking voor het opwinden van de veer. De rotor draaide ook nu mee.
Ik heb daarop het oude omkeerwiel uit elkaar genomen. Het is nogal priegelig, daar bleek dat het onderste wiel van het onderste onderdeel vast zat door ingedroogde olie. Met wat verse olie kon dat gangbaar gemaakt worden.

De handleiding, die Omega voor dit uurwerk heeft, geeft aan dat dit onderdeel niet gereinigd mag worden door het onder te dompelen in de reinigingsvloeistof. Ik heb het gekochte omkeerwiel toch maar in een oplosmiddel gelegd en daarna in een roest oplossend middel. In dat laatste heeft het een nacht over gelegen. Daarna heb ik het wiel weer in het uurwerk geplaatst en na wat wrikken ging één en ander los.
Het opwinden gaat nu weer als vanouds.

Ik wil graag Freddy, “WatchGuy” Christan en dhr. F. Schweitzer bedanken voor hun meedenken/medewerking.

Met vriendelijke groet,
Inca

6 likes