Ik heb op dit moment een Omega Geneve Dynamic in mijn bezit. Volgens mij is het een vrouwenmodel als ik hem vergelijk met andere Dynamics. Het bandje heeft zijn beste tijd gehad en hiervoor heb ik op eBay een mooie vervanger voor gevonden. Het horloge zelf ziet er nog prima uit, alleen draait de kroon wat stroef. Volgens mij duidt dit op een horloge dat een tijd heeft stil gestaan? Loopt verder wel redelijk volgens mij. Wat zou het kosten om dit horloge een servicebeurt te geven? En is het dat waard voor dit horloge?
Leuk horloge! Jammer dat het een dames model is. Deze zijn minder gewild/ waardevol. Mist ook de secondewijzer volgens mij. Reparatie zal waarschijnlijk de waarde van het horloge overstijgen.
Bij een Omega Service Center, zoals bijvoorbeeld Wesselink & Vreeker, betaal je (ten minste) 550 EUR.
Maar er zijn genoeg horlogesmakers, ook hier op het forum, die het waarschijnlijk voor minder willen doen (afhankelijk van wat er moet gebeuren natuurlijk).
Stroef draaien van de kroon kan ook komen door een vergane kroonpakking. Rubber pakkingen vergaan soms tot een kleverige substantie die draaien nogal bemoeilijkt. Een vervangende kroon is dan aan te raden.
Ik zou het verkopen as it is, geen euro aan servicegeld insteken. Wellicht dat iemand het koopt die de kosten wel ziet zitten. Kost je wellicht meer dan de waarde van het horloge.
Heb er net precies zo eentje gedaan voor mijn benedenbuuv. Heel pittig uurwerkje, waarvan een belangrijk punt is dat er geen opwindveren meer leverbaar zijn. De veer van die van de buuv was nog goed genoeg om opnieuw te gebruiken, maar als-ie er niet heelhuids uit komt (komt voor) ben je de klos als horlogemaker.
Kastconstructie is behoorlijk hopeloos; male/female kroon/stift er uit trekken, glaasje moet er dan met perslucht af “geknald” worden, dan uurwerk iets verdraaien en er subtiel uitlaten vallen.
Ik brand m’n fikken hier even niet meer aan. Is wel heel goed gelukt! Als-ie nog goed loopt zoals je zegt, beste maar even zo laten.
Herkenbaar. Ik heb altijd een hekel aan het afregelen van zo’n mono kast.
Glaasje is met tooltje 107 er wel makkelijker op te zetten/ af te halen. Ik vervang de 2 delige stem ook omdat bij regelmatige demontage er best slijtage optreed en af en toe eens iemand komt waarbij het kroon gedeelte verdwenen is.
Een lastige klus zo te zien. Wel een heel mooi eindresultaat. Secondewijzer is inderdaad niet meer aanwezig, hangt ook niet meer in de kast helaas. Misschien ooit nog eens laten nakijken, maar voor nu gewoon dragen met een nieuw bandje :D.
Welke speling qua tijd per week (hoe zeg je dit goed?) is acceptabel voor een dergelijk horloge? Het gaat in mijn geval om een Omega Geneve Dynamic uit 1969.
Een goed onderhouden Omega moet tegen de 0 te krijgen zijn. Hangt ook van de afregeling af van de verschillende posities.
Het gaat om de afwijking trouwens
Dat is afhankelijk van wat jij acceptabel vindt… Na een goede service beurt zet ik ze op +5/dag rekening houdend met positionele afwijkingen. Waarom niet op +1 of -5? Op de 1 of andere manier wordt voorlopen wel geaccepteerd en achterlopen niet. Als de drager een ander patroon heeft als ik bedacht heb met afregelen (lb,v. legt het horloge s’nachts op zijn glas op de wijzerplaat…of draagt hem s’nachts) bestaat de kans om in de min te komen en dat je een belletje krijgt. Belletje = ontevreden klant…….