Van een forumlid kreeg ik de vraag of ik eens naar een horloge wilde kijken. Het liep niet mooi op tijd en af en toe stopte het uurwerk ineens met lopen. Stuur maar op!
Het was meteen duidelijk dat het om een omgebouwd zakhorloge ging. Het uurwerk lijkt op een Cortebert 526, maar dan niet zo fijn afgewerkt. Misschien een kloon uit het Oostblok?
Anyway, zo zag het uurwerk eruit:
Zoals je ziet, is het flink verkleurd en het droop werkelijk van de olie. Het was ook de eerste keer dat een uurwerk een beetje stonk Daarnaast ontbrak de schroef van de balanskloof.
Alles zat aan elkaar gekleefd en de tappen van de balansas en het ankerrad hebben wat slijtage.
Wat macrofoto’s van het uurwerk:
Iets aan de vettige kant
Het uurwerk is in de reinigingsmachine geweest en het zag er al een stuk beter uit:
Hier nog een foto van iets verder tijdens het monteren:
Verder ben ik niet gekomen, want de telefoon was leeg. Maar het idee komt wel over denk ik. Volledige verslagen zijn ook al eerder gepost.
Ik heb het uurwerk weer volledig gemonteerd en gesmeerd.
Het loopt al een paar dagen probleemloos en het loopt zelfs met een afwijking van minder dan 1 minuut per 24 uur. De amplitude zou wat hoger mogen, maar deze is wel boven de 200. Verder niet zoveel aan te doen in verband met de slijtage en algemene staat van het uurwerk. Niet gek voor een “Oekraine special” en deze kan weer fijn worden gedragen.
Bedankt voor het kijken!