Service omgebouwd zakhorloge

Van een forumlid kreeg ik de vraag of ik eens naar een horloge wilde kijken. Het liep niet mooi op tijd en af en toe stopte het uurwerk ineens met lopen. Stuur maar op!

Het was meteen duidelijk dat het om een omgebouwd zakhorloge ging. Het uurwerk lijkt op een Cortebert 526, maar dan niet zo fijn afgewerkt. Misschien een kloon uit het Oostblok?

Anyway, zo zag het uurwerk eruit:

Zoals je ziet, is het flink verkleurd en het droop werkelijk van de olie. Het was ook de eerste keer dat een uurwerk een beetje stonk :wink: Daarnaast ontbrak de schroef van de balanskloof.
Alles zat aan elkaar gekleefd en de tappen van de balansas en het ankerrad hebben wat slijtage.

Wat macrofoto’s van het uurwerk:

Iets aan de vettige kant :smile:

Het uurwerk is in de reinigingsmachine geweest en het zag er al een stuk beter uit:

Hier nog een foto van iets verder tijdens het monteren:

Verder ben ik niet gekomen, want de telefoon was leeg. Maar het idee komt wel over denk ik. Volledige verslagen zijn ook al eerder gepost.
Ik heb het uurwerk weer volledig gemonteerd en gesmeerd.

Het loopt al een paar dagen probleemloos en het loopt zelfs met een afwijking van minder dan 1 minuut per 24 uur. De amplitude zou wat hoger mogen, maar deze is wel boven de 200. Verder niet zoveel aan te doen in verband met de slijtage en algemene staat van het uurwerk. Niet gek voor een “Oekraine special” en deze kan weer fijn worden gedragen.

Bedankt voor het kijken!

5 likes

Mijn beste,

Zeer mooi gedaan.
Chapeau!!
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Leuk stukje, en goed werk!

Thanx … leuke reportage, daarvoor zitten we op het HF
altijd leuk om zoiets te bekijken :+1:

Mooi werk :+1:
Volgens mij is het een Russische Molnia/Molnija.

Dank je. Het zou best kunnen hoor, ik heb niet zo veel aandacht besteed aan de Russische tak. Is daar ook een overzicht van of iets dergelijks? Ik weet bijna zeker dat deze is nagebouwd naar de Cortebert 526 want de gelijkenis is griezelig, maar het is het net niet.

Hmm, een overzicht niet. Mark Gordon’s USSR time heeft in zijn verzameling alleen de Molnija YK-6 (15 jewels) en 3602 (18 jewels). Die twee kom ik veel op de verkoopsites tegen. Ranfft heeft onder Molnia 3602 een uitgebreide beschrijving (zonder verwijzing naar Cort overigens). That’s all.

1 like

Dank je wel. Ik zal er eens naar kijken.

1 like

Goed werk!

Het kaliber is inderdaad 3602 van Molnija.

Sovjet Unie heeft ooit een hele lijn van Cortebert gekocht voor de productie van het 620 kaliber. Russen hebben in de loop van jaren het uurwerkje in betere en in slechtere uitvoeringen door verschillende fabrieken geproduceerd.

Wat mij eerst opviel is dat de platina en de bruggen van een horloge uit 1984 niet vernikkeld zijn. Dat werd door Russen altijd gedaan, behalve een tijdje in de jaren '90, toen de fabrieken (bijna) failliet gingen.

Ik denk dat het gebeurde omdat de “makers” de merktekens en het tekentje van Sovjet Unie (SU) hebben weggesleept - een SU teken op een horloge, waar op de wijzerplaat SS staat lijkt namelijk niet helemaal logisch, hè? :smile:. Daarna moest het nikkel ook van alle andere bruggen en platina worden verwijderd.

Grappig genoeg hebben de Oekraïense slopers het SU tekens niet altijd verwijderd. Dan zie je een horloge van “Wehrmacht” of van “SS”, geproduceerd in Sovjet Unie in, bijvoorbeeld 1984 :open_mouth: !!!

Links naar Ranfft: Cortebert; Molnija

2 likes

Weer iets geleerd, bedankt voor je toelichting :+1:

Dank je wel. Hele nuttige info!

Daarom was de finish van het uurwerk niet helemaal glad, het nikkel is verwijderd. Blij dat ik niet helemaal gek wordt met de Cortebert connectie :wink:

Dit is geweldig wat Vintage 1982 voor elkaar gekregen heeft, zoals genoemd was er iets mis met
het horloge, ik ben blij met dit prachtige resultaat, en tzt ga ik de Rus weer dragen