Service : Rolex Oyster Perpetual - caliber 1560

Een klant kocht deze vintage Rolex Oyster Perpetual. Helaas toen deze uit de verkoper zijn kluis kwam, bleek deze niet meer normaal te werken. Enkel nog met de wijzerplaat naar beneden. Tijd om onder handen te nemen.

Volledig opgewonden heeft dit horloge een lage amplitude. ik zal de veer vervangen daar er geen historie is van voorgaande services. De beat error is veel te hoog. Een servicebeurt zal geen kwaad kunnen.

Eerst alles uit elkaar om te reinigen. De onderdelen zijn hetzelfde als eenander horlogemerk, maar de afwerking is toch mooi.

Epilame behandling voor anker, ankerrad en de automatic radaren

Om te beginnen geef ik eerst de deksteentjes olie. Dit is gemakkelijker wanneer de balans nog op zijn plek zit.

Vervolgens het radarwerk en veertrommel

Opwindmechanisme. Redelijk standaard

Daarna tijd voor het anker en de balans. Het horloge start meteen met tikken wat altijd een leuk gevoel geeft.

Daarna afregelen. De hoge beat error heb ik kunnen reduceren naar 0,8ms. Hiervoor heb ik de setting naar max moeten zetten. Er zijn nog andere mogelijkheden om dit te verbeteren, maar bij een Rolex van 60 jaar oud blijf ik liever van de balansas af. Geen slecht regelbeeld voor een vintage horloge.

Klaar voor in de kast

Daarna het automatic systeem

De pakking is vervangen en de kast kan dicht. Resultaat terug een goed werkende vintage Rolex.

44 likes

Mooi verslag dank voor het delen. :+1:
Wel apart zo’n gekoppelde regeling van beat error en beat rate, dat heb ik nog nooit gezien. Beperkt je wel in je regelmogelijkheden, vandaar dat de beat error zo fout stond waarschijnlijk.
Maar je hebt hem weer netjes gekregen, klant kan voorlopig weer vooruit. :+1:

Prachtig! Echt knap hoor.

Heel netjes gedaan, bedankt voor het delen!

1 like

Dank voor het delen, leuk om te zien!

Geweldig goed gedaan :ok_hand:

Heerlijk!

Waarom krijgen deze onderdelen juist deze behandeling??
Leuk verslag overigens :ok_hand:t4:

Prachtig horloge en ditto resultaat, super :ok_hand:

Jij bent toch horlogemaker van beroep, Bart?

epilame behandling wordt bij Rolex bij bepaalde onderdelen aangeraden om de olie op hun plek te houden.

1 like

Ja Ernst, maar wel in bijberoep. Ik koop, restaureer en verkoop horloges. Daarnaast voer ik ook herstellingen uit voor klanten.

1 like