Bedankt voor dit mooie en interessante verslag!
Ik heb het met veel plezier gelezen.
Gave reportage! En wat knapt zo’n ding ervan op!
Toppertje!
Mooi verslag.
Wat een mooi verslag. Ik heb net mijn eerste stapjes gezet en kan van dit soort projecten alleen dromen!
Al doende leert men. Mijn eerste projectje was ook niet het vervangen van een balansstaf . En voor mij zijn er ook nog genoeg uitdagingen om aan te gaan.
Gewoon ervaring opdoen en af en toe een nieuwe uitdaging erbij. Succes
Knap gedaan weer Wilko!
Vooral balans en spiraal is vaak een hele klus om dit weer goed te krijgen.
Deze zijn voor ondersteuning van lagerstenen, voor ondersteuning van een losse centrale seconde as zal dit niet werken aangezien deze niet helemaal vlak is en je wilt niet op de tanden van het rondsel steunen maar op de as zelf.
Het beste kun je eerst het seconde aandrijfrad monteren nog zonder wijzerplaat, en dan ondersteun je de seconde as met een vlakke stempel in de triebniet om de secondewijzer te plaatsen.
Als je de juiste maat stempel gebruikt kan het aandrijfrad nooit beschadigen aangezien de seconde as nooit dieper ligt dan het rad.
Dat is inderdaad wel een betere volgorde, hoef je de wijzerplaat niet in de uurwerkhouder te leggen.
Lastigste deel is dan dat je met de hand je uurwerk op de triebniet moet vasthouden bij het opdrukken van de secondewijzer, maar dat zal best lukken.
Waarschijnlijk wel handig om je uurwerk dan even stil te zetten anders kukelt je secondewijzer er zo gauw vanaf. Dat probleem had ik weer niet omdat het aandrijfrad er nog niet op zat.
Hersen chirurgie van het hoogste niveau. En voor mij 20 stappen te ver, vooral qua fijne motoriek.
Knap gedaan Wilko, en bedankt voor het delen.
Geweldig werk👍
wow petje af voor zo’n vakwerk. Als ik dit zo zie wachten me nog jaren van oefenen…
Dank
Dit topic is al van een poosje geleden, maar ik had toen ook al wat jaren oefenen achter de rug
Moet me toch eens aan het demonteren en monteren van een balans gaan wagen!!
Succes, wie niet waagt, wie niet wint
Mooi verslag Wiilko. Ik heb net een jaren 70 Pontiac Hydraulica met een eta 2783 een service gegeven.
Langzaam aan me toch eens laten scholen in het vervangen van een balansas. Da’s toch vaak een veelvoorkomend euvel met vintage, zeker zonder schokbescherming…
@lassale : is dit een idee voor een clinic voor gevorderde sleutelaars?
Ik kan je kennis en vaardigheid wel gebruiken…ook van jou Wilko…
Lijkt mij inderdaad een mooi onderwerp voor een gevorderde clinic, al heb je er ook best wat “gevorderd” gereedschap voor nodig.
Maar die beslissing laat ik graag over aan de clinic-organisatoren, en daar ben ik er niet een van
Maar een vraag mag je altijd stellen, laat maar weten als ik even mee moet denken.
Leuk dat deze omhoog komt. Van voor mijn HF tijd maar evengoed met veel plezier gelezen :). Mooi werk en mooi horloge!
Is een idee, maar wat @wbcoupe Wilko zegt, daar moet je wel het goede gereedschap voor hebben. De beste methode is de oude balansas te verwijderen, door deze af te draaien op een draaibank. Dan moet je dus een draaibank hebben en de skills.
Een andere methode is met een Platax, die ook niet iedereen heeft, of met een triebniet (ponsenset).
Daarna moet je checken of het balanswiel recht op de balansas is geplaatst en daar heb je ook speciale tooltjes voor nodig.
Een clinic is wel mogelijk, met een demonstratie hoe de as wordt verwijderd en geplaatst, maar de vraag is of er genoeg mensen zijn, die het benodigde gereedschap hebben om het zelf te doen tijdens de clinic.
Maar ik.zal het eens in de (organisatie)groep gooien.
Hoi Harry,
Als het doorgaat, is het handig om de minimale gereedschappen op te sommen om deel te kunnen nemen aan zo’n clinic.