Er was op dit forum een topic over de kwaliteit van een horlogemaker dat kennelijk niet was toegestaan. Over het wel of niet verwijderen van het topic heb ik geen oordeel. Maar, ik wil wel een reactie geven op de gestelde vraag.
Enige tijd geleden heb ik mijn Omega Speedmaster een full-servicebeurt laten geven bij een goed bekend staande reparateur c.q. service-adres. Die is niet echt naast mijn deur gevestigd, maar voor zo’n investering wil je toch het beste. En over het resultaat ben ik helemaal tevreden.
Echter, er is wel iets vreemds aan de hand. Bij afhalen moest er nog worden uitgepakt en werden er diverse stickers en labels verwijderd. Ook werd er nog even gekeken of hij lang genoeg op de molen was geweest. Vreemd voor een handopwinder lijkt mij.
De conclusie kan dus zijn dat het belangrijker is waar de horlogemaker zijn services vandaan haalt, dan dat wat hij zelf kan.
Ik kan mij bij een volgend keer dus enkele auto-uren besparen door bij een plaatselijke service-verlener vragen of hij er zelf aan gaat werken, of dat hij hem naar een gespecialiseerd atelier kan sturen.
Wat is wijsheid? Was dit een incident, of hebben jullie dezelfde ervaringen?
HanD
Ik heb niet het gevoel dat ik teveel heb betaald. De prijs was conform de Omega-norm.
Ik geloof ook niet dat ik zoiets heb omschreven in mijn topic. Nogmaals, ik ben tevreden. Maar als ik mij volgende keer enkele auto-uren kan besparen omdat het toch niets uitmaakt, wil ik dat wel graag weten.
Wat er gebeurd kan zijn is het volgende, als officeel Omega service punt dien je je aan een aantal regels te houden,waaronder de service prijs. Deze prijs word bepaald door Omega zelf,zodat je bij elke uurwerk hersteller het zelfde kwijt bent. Echter is er een “kleine” MAAR in dit verhaal. Als ik een Omega horloge met bijvoorbeeld een gedefecte wisselaar en een ingesleten veerton naar Omega opstuur blijft de service prijs ongewijzigd, want de service prijs is vooraf aangegeven, echter als ik als officeel Omega hersteller het uurwerk zelf service moet ik voor de wisselaar en veerton dik betalen aan Omega. Vandaar dat het goed mogelijk is dat de Omega hersteller gezien heeft wat er defect was en daarop heeft besloten het horloge door te sturen naar Brussel. Ik weet 't het een vreemde constructie maar 't is wel wat het is.
Ik wilde niet een vracht aan informatie uitstorten. Daardoor gaf ik onnodig ruimte aan veronderstellingen. Overigens, dank voor die reacties.
Maar dan toch de aanvulling. Alles begon met een verwijderde topic (niet van mij) over kwaliteit . Het gaat mij om de betrekkelijkheid daarvan als je niet weet wie de service verleent.
Mijn horloge begon wat achter te lopen en heeft dus een normale servicebeurt gehad. Geen defecten of zo. Bij het zoeken naar een goed adres kwam ik op internet ook een wat groter atelier tegen waar ik rechtstreeks naar toe kon gaan. Omdat ik liever persoonijk contact heb met iemand die ik het gun en die misschien een grotere betrokkenheid heeft met het werk, koos ik dus voor de zefstandige horlogemaker. Als deze het vervolgens naar zo’n groter atelier stuurt, kan ik daar net zo goed rechtstreeks naar toe gaan. De prijs ligt sowieso al vast.
Een voordeel was overigens dat een en ander binnen twee weken voor elkaar was. Terwijl ik helemaal geen haast had.
Oké 1 ding is duidelijk, je horloge is niet bij Official Service centrum Brussel geweest daar mag je blij zijn als je 'm binnen de 2 maanden terug heb.