service verslag T34 1941

Beste allemaal.

Ik heb ooit eens op een veiling een “werkende” handopwinder uit 1941 gekocht.
Ze liep niet soepel en niet constant, maar ze tikte wel als je haar bij via de buitenring/bezel deed opwinden.
Dus er was hoop.

Het verhaal is dat deze klok wat verschrikkelijks heeft mee gemaakt.
Ze heeft een beschieting overleefd in 1943, haar huis was compleet verwoest en deze handopwinder is als “aandenken” mee genomen door haar aanvaller!

Ik gok ook meteen dat deze tik-tik-tik-tik (ze is erg luidruchtig) vanaf haar opbouw tot op heden nooit een service heeft mogen mee maken en al die jaren heeft mogen doormaken als herinnering van die verschrikkelijke dag.

Waarom ik dat denk?
Nou zie hier het potje reiniging-sap van @tokes nadat het uurwerk daarin heeft mogen baden!

Pas op, dit kan als schokkend worden ervaren!

Gekkenhuis!
Mooiste is dat ze dus nog steeds werkte, al dan niet met wat moeite maar toch.
Dit verraad ook meteen de oorsprong, een Swiss made of en Seiko gaat dit niet lukken.
We hebben het uiteraard over een Rus, de afkomst ga ik ook maar meteen kenbaar maken.
een T34 Tank.

Dit is de handwinder zelf

PRACHTIG toch? Ja ik vind van wel. Een uurwerk met een echt verhaal, met echte geschiedenis en nog steeds werkend onder ons. Fantastisch.

Terug naar de service, met @Tokes afgesproken dat hij dit bijzondere project mag gaan doen.
Gewoon aan beginnen en we zien wel of het slaagt en of ze volledig zal herstellen of matig gehandicapt zou blijven.
Super leuk project en eens wat anders, dit tref je niet elke dag.

Nou heren, het is echt gelukt.
Ze tikt er wer als een malle op los.
Is ZEER ZEER accuraat (kunnen vele nog een puntje aan zuigen, echt bijzonder) en ze heeft een gangreserve van heb ik jou daar. Na volledig opwinden door Tokes heeft ze 4 volle dagen tik tik tik tik gedaan en nu thuis tikt ze er nog steeds vrolijk op los.

Dus los van het verhaal wat het een bijzonder uurwerk maakt zijn de prestaties na al die jaren en jaren ook zeer bijzonder te noemen.
Dit handopwindertje gaat een bijzonder mooi plekje in huis krijgen.
Wat gaaf.

Foto’s??/
ok

Wie weet wil @tokes wat meer vertellen over de praktische kant van dit bijzonder leuke project?

ik is iig erg blij ermee.
до свидания en bedankt voor het lezen van dit topic.
mvg

edit,

wat extra foto’s

kijk aan, kan ik de Breitling strap ook eens gebruiken waarvoor ze gemaakt is… meten maar.

leuk extra feitje.
Als je aan de bezel trekt komt ze een halve cmter omhoog, dan kan je de tijd verzetten!!

47 likes

Nice!! Paar extra foto’s van haar complete lichaam zou zeker geen kwaad kunnen :wink:

1 like

Oh gaaf! Leuk ook om in huis te hebben als (luide) bureauklok. Dergelijke handopwinders uit een MIG zie je wel eens voorbijkomen, maar uit een tank heb ik ze nog niet eerder gezien. De gangreserve zou 8 dagen moeten zijn, althans, dat staat op de plaat :grinning:

1 like

echt? gaaf, waar lees ik dat af?

@Alex1972 , ga ik doen!

1 like

Die 8 dagen dat klopt wel ja haha.
Wat een leuk en toe ding.
Heerlijk om eens aan zoiets te werken dus bedankt @anon53002072EV.
Tja wat te vertellen hij liep idd sporadisch, maar denk dat hij vroeger in een oliebad heeft gelegen want wat een dikke plakkerige olie door heel het uurwerk verspreidt.
Maar na een zeer grondige schoonmaak beurt en daarna gewoon goed in de olie en vet gezet kan deze “tank” onder de klokjes er weer jaren tegenaan.
En ik moet zeggen ik ben ook wel een beetje verliefd geworden en ga zeker ooit nog eens op zoek naar zo een bureauklok voor mezelf.

Het was een groot plezier om hier aan te werken!

6 likes

8 дней betekent 8 dagen :blush:

3 likes

Gaaf verslag! Gaat op de wenslijst voor 2019, samen met een zwarte Strela en een vintage dual crown Amphibia!

1 like

Leuk verslag; dank voor het delen.
En veel plezier met dit brok Russische historie. :sunglasses:

1 like

Prachtig, leuk om lezen, :+1:

1 like

Leuk verslag om te lezen .
Voor mij blijft het acrabadraba dat geknutsel :grin::grin::grin:

1 like

Mooi verslag.
En die Russen kunnen wel iets maken hoor.
Ik heb zelf een new old stock MIG klok en die is ook supernauwkeurig.
Maar dit heeft natuurlijk veel meer historie.

2 likes

Mooi ding. Nu de tank erbij zoeken en je bent klaar!

2 likes

Hoppa. Je leeft maar één keer :slight_smile:
Prachtig boord uurwerk.
http://www.historien.nl/te-koop-russische-t-34-gevechtstank/

1 like

Mooi verhaal en een uniek uurwerk. Bedankt voor het delen.

1 like

Fantastisch, zulke verhalen! Mooi staaltje Russische horologie! Op een chique stukje leer vast ook erg geschikt als subtiele dress watch :wink:

1 like

Wat een collectable gaaf ding. Snap dat je daar enthousiast over kan worden. Heel veel plezier ermee.

1 like

Is dit de orginele Cartier?
KO een passend bandje laten maken en gaan :+1:t2:

1 like

Alle bedankt voor de leuke reacties in en het bekijken van dit topic.

Ik ga iets leuks verzinnen om deze heerlijke luidruchtige tikker in te bouwen.
Heb al leuke ideeën .

Fijne avond.

Mvg

3 likes