Service verslagje Omega Cal.321

Laatst een fraai Omega 321 caliber geserviced, die ik jullie niet wil onthouden.

Veer was gebroken, chrono wijzers stonden niet in nul positie.
De drukkers kwamen niet goed terug niet omdat er geen veertje in zat en de kast kon ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.

Wijzers en wijzerplaat eraf

Demonteren chronograaf gedeelte, zoals je ziet heb ik alle schroeven terug geschroefd in de kloof omdat er nogal wat verschillende schroeven zijn en ik zo zeker weet dat ik later de juiste schroef op de juiste plek heb zitten bij monteren.

Dan blijft nu het basisuurwerk over, het palrad zit direct op de veerton, de pal en het kroonrad zit onder op de kloof.

Op de veerton zit een veertje die zorgt voor de slip van de uurteller zodat die alleen meedraait als de chrono is ingeschakeld.

Gebroken veer.

De nieuwe veer in de ton geplaatst.

Dan begint de montage weer met oliën van de shocksystemen en terugplaatsen in de balans, en dan aan de wijzerplaat zijde de kloof van de uurteller omdat daar ook het asgat inzit van de veerton.

Het basis uurwerk weer gemonteerd, golied en op tijd afgeregeld.

Chronograaf gedeelte weer gemonteerd.

Wijzerplaat zijde ook weer alles gemonteerd en in de uurwerk ring vast gezet zodat de drukkers zijn te bedienen.

Wijzerplaat en wijzers erop

En het uurwerk weer terug in de kast

32 likes

Chapeau, toch knap hoor als je dit kunt! :slight_smile:

1 like

Knap staaltje werk :+1:
Ik doe het je niet na.

1 like

Mooi hoor.

1 like

Geweldig mooi werk, :smiley: complimenten hoor :thumbsup:

1 like

mooie chrono, kan niet wachten tot ik zulk soort dingen zelf kan doen :stuck_out_tongue:

1 like

mooi werk !

1 like

Een prachtige reportage en voor mij valt dit in de categorie hogere wiskunde. Ben al blij als ik de juiste batterij voor een van mijn gekochte quartz kan vervangen. Een schitterend horloge die idd de juiste aandacht verdiende. Chappeau !

2 likes

Petje af, mooi gedaan hoor. :thumbsup:
En gelijk de schroefjes terugplaatsen in de platine is een goeie, die moet ik onthouden. :smile:

1 like

Vakmanschap

1 like

Zeer knap, wou dat ik het kon! Bedankt voor het fotoverslag!

1 like

Floris, inderdaad knap gedaan!
Binnenkort verslagje van de Fortis? :wink:

1 like

Dank voor de leuke reacties.
@gortz dat zal ik zeker doen, eerst eens een bezel zien te vinden maar dat zal wel lastig worden.

Één van de mooiste uurwerken ever :+1: Ik ben jaloers op je handigheid.

1 like

+1
(maar ik ben dan weer goed in afwassen)

1 like

Hallo Floris,
Prachtige foto reportage, afgezien daarvan een schitterend stuk vakwerk !!

1 like

Vakwerk en een prachtig uurwerk (en horloge).

1 like

Laat je maar gaan op die valjoux 724 van me. (Die,de 321 en de EP4 zijn toch de mooiste calibers vind ik)Komt helemaal goed dan.

1 like

Wat een leuke rapportage, chapeau!

1 like

Top, mooi werk! Leuk om te zien hoe het uurwerk verandert van een lelijk eendje naar een mooie zwaan als het chrono gedeelte erop gaat :smiley:

1 like