Servicebeurt : Longines Quartz caliber 940.111

Bij de huidige quartz horloges kiest men vaker om het volledige binnenwerk te vervangen dan te herstellen daar deze momenteel gemakkelijk verkrijgbaar zijn voor weinig geld. Bij deze Longines is dat anders. Hier zit een ETA caliber 940.111 in van 1976. Wil je deze vervangen, betaal je op Ebay gemakkelijk 200€ voor het caliber alleen. De moeite dus om een service beurt te geven.

Nog een mooie wijzerplaat. Echter tikt het horloge niet meer, ook niet met een nieuwe batterij.

Het werkje ziet er oud uit maar het belangrijkste, de spoel, is nog in orde. Vaak gaat het dan om oude olie of stof wat de oorzaak kan zijn.

Alles uit elkaar gehaald, buiten het circuit en de magneet wordt alles gereinigd.

Zoals met een mechanisch horloge beginnen we eerst met het radarwerk

Brug erop

Uurverzetmechanisme

Datumgedeelte

Circuit plaatsen. Bij monteren van de batterij zie ik het seconderad al terug bewegen. Opdracht geslaagd.

En finaal terug in de kast

38 likes

Netjes hoor .vind het maar knap al dat gepriegel.

1 like

Ontzettend gaaf om te zien :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:
Duidelijke plaatjes (heb ik nodig). Meer van dit soort topics svp!

Leuk verslag Bart.
Hier een tip voor het geval je het niet wist of voor andere:
Bij het terugplaatsen van het magneet rotertje kan het handig zijn om een ander exemplaat (pak er eentje uit een sloopwerk bijv) aan de andere kant van de platine te plaatsen waardoor die beter op zijn plek blijft zitten.

Gaaf zeg :ok_hand::smiley:

Heb een beetje een hekel aan kwarts uurwerken; altijd onduidelijke redenen waarom het niet lekker loopt.
Maar dat komt misschien omdat ik er niet echt serieus mee omga, het is meestal oude troep die even opgelapt moet. Misschien net als jij eens serieus voor gaan zitten. :grin:
Dank voor het delen van dit verslag. :+1:

3 likes

Erg leuk om te lezen. En een servicebeurt van een quartz horloge zie je niet vaak :ok_hand:

Mijn beste,

Dank voor het delen van deze vernuftige servicebeurt!!
En inderdaad leuk dat het nu eens een quarz uurwerk is. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Knap werk. Best gecompliceerd al die super kleine onderdeeltjes in zo’n quartz werkje. image

1 like

Dank voor het delen! Zien we te weinig hier, serviceverslagen van kwartsuurwerken. :+1:

1 like

:+1::+1::+1::+1::+1:

1 like