Hallo allemaal,
Ik ben aan de slag geweest met een Pontiac International met een FE-140C. Toen ik hem kreeg, liep het uurwerk wel, maar het mocht eigenlijk geen naam hebben en hij zag er als volgt uit:
Misschien komt deze bekend voor bij gekkehuus
IK heb het uurwerk uit elkaar gehaald, de kast en het uurwerk schoongemaakt in de reinigingsmachine, het uurwerk geolied en weer in elkaar gezet, nieuw glaasje geplaatst en de wijzerplaat schoongemaakt. Even zomaar een plaatje van tijdens het demonteren:
Ik maak macro foto’s wanneer er situaties zijn die anders kunnen zijn dan normaal. Zo kan ik altijd terugkijken hoe iets in elkaar hoort. Bij dit uurwerk heb ik 1 foto gemaakt.
De Pontiac houdt nu nauwkeurig de tijd bij en heeft een prima gangreserve, maar ik ben nog niet tevreden over de resultaten op de Timegrapher. Daar ga ik nog mee aan de slag. Hij ziet er als volgt uit:
Eigenlijk is dit mijn tweede horloge dat ik aanpak, de eerste is een Lincoln met een PUW 60. Daar moet ik nog eens netjes een verslagje van maken en de foto’s bij elkaar zoeken.
Ik wil bij deze ook een aantal personen bedanken die altijd de moeite hebben genomen en het geduld gehad om hun kennis en wijsheid te delen. De nicknames in alfabetische volgorde: Inca, koen en menkepie. Bedankt heren, het wordt erg gewaardeerd en zonder jullie was het niet gelukt.
Ik gebruik trouwens als werkpincet een Dumont #2, maar voor het fijne werk heb ik een titanium DumeT gekocht van Arie Kabaalstra. Deze is in de stijl van een Dumont #5 en die heb ik gebruikt voor de dekstenen, veertjes, kleine schroefjes e.d. Voor de zwaardere onderdelen zoals de platine, raderkloof en tonkloof gebruik ik op aanraden een DumeT pincet van fosfor brons. Deze heeft wat meer body zodat je wat meer houvast hebt en omdat het een zachter metaal is, krijg je geen krassen, Ook prima voor het werken aan de opwindveer en de tonarbre. Prima tools en goedkoper dan een Dumont
mvg Melvin