Servicebeurt

Beste liefhebbers,

Ik heb een tijdje geleden een Automatisch horloge gekocht via marktplaats,
enkel ik het rotortje beweegt erg stroef bij beweging.
Ik neem aan dat ik het horloge voor een servicebeurt moet brengen om dit op te lossen.

Enkel omdat dit de eerste keer voor mij is ben ik erg benieuwd naar de kosten?
Moet ik denken aan 20, 100 of 1000 euro’s voor alles weer soepel te laten bewegen.
Horloge werkt overigens gewoon top. Het gaat om een Certina DS-1

Groetjes,

Framboos

wat is “erg stroef” ? loopt ie verder goed wanneer je hem
een tijdje gedragen hebt ?

ik heb ook wel eens een automaatje waarvan ik denk dat die rotor te weinig beweegt, maar uiteindelijk loopt ie prima

"If it ain’t broke, don 't fix it!

Erg gave Certina!

Hij loopt perfect, enkel ik de rotor beweegt gewoon enorm stroef tegenover mijn andere horloges.

Bedankt!
Ben er ook erg blij mee!

Uurwerk is een 2824-2; als de rotor stroef loopt kan dat liggen aan een te krap afgesteld lager, of wisselaars die droog staan, of een droog lager verderop in de transmissie. Hoe dan ook, beurtje zou bij de door jou genoemde bedragen eerder rond het tweede bedrag kunnen zitten. :slight_smile: Wellicht iets meer, afhankelijk van de “professionaliteit” van het atelier en de ervaring van de horlogemaker.

Zou mezelf hebben aanbevolen ware het niet dat m’n atelier nog niet af is. :wink: Zitten genoeg pro’s en semi-pro’s op het forum. De officiele weg via Certina kost sowieso stukken meer.

De rotor kan op het oog stroef bewegen omdat
het horloge volledig opgewonden is.
Ik zou hem eens helemaal laten aflopen tot het stil staat en dan nog eens checken.
De rotor hoort dan zeer soepel de draaien.
Er is wellicht niets aan de hand.
En zoals een uitspraak hier boven:
Don’t fix it if it aint broke :wink:

Grt.

1 like