Ik vraag mij af hoe diegenen , die een hele verzameling Breitlings,Omega’s e.d. hebben , dit laten doen .
Als ge 1 of 2 horloges hebt , die ge afwisselend draagt, is dat eenvoudig ; ge laat die bv. alle 5 jaar servicen .
Maar wat als ge er bv 10 hebt waarvan ge er maar een paar regelmatig draagt . Laat ge die andere gewoon rusten , of gaan die allemaal naar de service ?
Wat is de gemiddelde servicekost voor een horloge in de 2K-3K euro klasse ? Ik heb bedragen gezien van 150 tot 600 euro .
Ik zal met mijn beperkte kennis proberen om een beetje een antwoord te geven…
Er zijn in de kwestie van service beurten twee kampen. Het ene kamp laat zijn automatische horloge eens in de vijf jaar servicen. Het andere kamp vind dit onnodig en laat zijn horloge alleen servicen wanneer er daadwerkelijk wat mee aan de hand is.
Over prijzen is heel moeilijk wat te zeggen. Dit verschilt per merk. Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk aan wat er precies moet gebeuren. De bedragen die jij noemt (€150-€600) kunnen idd voorkomen. Maar de hogere bedragen zie je eigenlijk alleen bij de duurste horloges en dan vooral die met veel complicaties.
Grappig, ik vraag me eigenlijk precies hetzelfde af. Zelf heb ik zo’n 20 mechanische horloges, waaronder exemplaren met een waarde die minder is dan de kosten van een servicebeurt. De prijzen die ik ken zijn zo 50-100 euro voor een servicebeurt, door een onafhankelijke horlogemaker, dus niet opsturen naar een fabriek.
Misschien dat ik maar eens moet leren dit zelf te gaan doen.
Een onderhoudsbeurt dient normaal gesproken en afhankelijk van het gebruik om de
4 jaar plaats te vinden.
De uit te voeren werkzaamheden bestaan uit:
Nakijken van het loopwerk,demonteren,schoonmaken,het vervangen van gesleten onderdelen o.a de veerton en pakkingen,monteren,olieen en afregelen.
Voor de 3 wijzer uurwerk ben je daar ongeveer 2 uur mee bezig en voor de chrono’s 3 tot 4 uur.
Dus de horlogemaker die er € 50 tot 100 incl. de gesleten delen voor vraagt is een dief van zijn eigen beurs
Ik heb hier ooit een prijslijstje gezien, voor verschillende beurten.
quote:
Prijzen voor 2008
Handopwinder/Mechanisch zonder datum 32.50
Handopwinder/Mechanisch met datum 40.00
Automaat zonder datum 55.00
Automaat met dag/datum 60.00
Chronograaf handopwinder 115.00
Chronograaf automaat 130.00
“servicebeurt” is een breed begrip.
Ik heb eens gelezen dat dit zou moeten bestaan uit het volledig demonteren van het loopwerk en het reinigen van alle onderdelen . Defekte onderdelen vervangen en terug monteren en olien ( met 6 verschillende soorten olie ).
Nakijken of alles nog werkt , het meest opvallende vuil verwijderen en een druppelje olie geven waar het nodig lijkt , kan ook als een servicebeurt beschouwd worden .
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat de persoon met de goedkopere tarieven dit zo doet . Het is echter wel nuttig om enig zicht te hebben op hetgeen er gebeurt en dit werk alleen maar te laten uitvoeren door iemand die je kunt vertrouwen.
Mijn Rolex Sub (16613) van zo’n 10 jaar oud heb ik vorig jaar laten servicen en laten polijsten bij een officiële dealer. Tevens een nieuwe bezel laten plaatsen.
Totale kosten ruim €500.
Ik heb een Tag-Heuer 2000 serie automatic , gekocht september 1999 voor 2000 gulden die 200 meter waterdicht is .
Nu was ik laats bij deze juwelier waar ik mijn Tag-Heur heb gekocht en de verkoper heeft mij verteld dat zo,n uurwerk als ik heb om de 5 á 6 jaar een onderhoudsbeurt moet hebben .
Ik schrok toen ik het bedrag van €260,00 hoorde om mijn Tag-Heuer te laten onderhouden .
Ik twijfel zelf nu om zo,n groot berdag neer te tellen en ik ga mischien nadenken om voor €260,00 een gehele nieuwe Seiko te kopen .
Moeilijke keuze omdat ik wel gehecht ben aan mijn Tag-Heuer .