Sesam open u! Hmm iemand tips? (Lijkt wel vastgelast..)

Beste leden,

Hulp gevraagd met het volgende: mijn Eterna Kontiki wilde ik vandaag openen maar dat lukte niet echt… ik heb de tools gebruikt en ook erg veel kracht maar het deksel lijkt wel vastgelijmd… iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Niet aankomen met nog meer kracht zetten aubwant dan mol ik het en dat is nu net niet de bedoeling :joy::muscle:t2:.

Bij voorbaat dank!

1 like

Ik heb deze week een muurvaste “snap” caseback losgekregen door er even een ijsklontje op te leggen (in een plastic zakje).
Helpt hier misschien ook bij.

2 likes

Komt er dan geen water in? Weet niet of het waterdicht is…

Je kan ook een nep-ijsklontje of een steentje die je een halve dag in de vriezer hebt gelegd gebruiken

1 like

Niet aan gedacht… maar zeker een goede alternatief! Gaan we vanavond proberen, dank je! Hoelang ongv laat ik het erop? En iemand anders nog andere tips mocht t niet werken… ik verzamel nu ook tips :crazy_face:

In mijn geval was het niet meer dan 5-7 seconden

1 like

Mooi goed dat ik het vroeg anders was het een half uur geweest. Ijs Kontiki :cold_face:

1 like

Het gaat er alleen maar om dat de caseback iets krimpt. Mogelijk dat in jouw geval wat meer tijd nodig is omdat een schroef caseback waarschijnlijk dikker is dan mijn “snap” caseback.

1 like

Nuttige informatie, altijd goed om te weten wat het precies doet. Wederom bedankt!

Je zou met secondenlijm een moer op de case back kunnen plakken (de grootste moer die op het vlakke deel van de case back past) en 'm daarmee open schroeven. De moer kan je er weer af krijgen met nagellak verwijderaar (aceton). Wel even alles ontvetten van tevoren.

Je zou je horloge ook kunnen verwarmen met een föhn. Misschien is de o-ring vergaan en de warmte maakt het wat zachter.

2 likes

Dank je voor de tips! Ga ik proberen mocht het niet lukken met de tip van @AB64

Ik heb een soortgelijk geval gehad en heb het volgende gedaan. Schroef je werkhouder (ik heb dezelfde) op een plank en bevestig die plank met 2 lijmklemmen aan de rand van werkbank/tafel.

Gebruik een 3 tanden caeback opener. ‘Verleng’ de casebackopener met een stuk buis, bijvoorbeeld verwarmingsbuis (die schuif je over het handvat heen). Druk met je ene hand de cashback opener stevig in de uitsparingen in de deksel (zo te zien hebben ze al wat geleden…) en draai met de andere hand aan de buis de deksel los. Just my 5 cents, succes!

1 like

En geen korte kracht geven maar een langduurende, dan zal ie wel zwichten, :wink: succes

2 likes

Ik zou gewoon even langs een horlogemaker gaan!!!

2 likes

Wesseling en Vreeker te Alkmaar hebben een speciaal apparaat hier voor met een groot wiel.
Alles wordt goed opgesloten zodat het niet kan beschadigen.

1 like

Mijn dank is groot! Allemaal super goede tips, ik zal er een aantal uitproberen waarvan ik denk dat het geen kwaad kan en zal een terugkoppeling geven.:grin:

1 like

Kijk ook eens goed langs de rand of er niet ergens een inkeping zit of sporen van een mes. Alhoewel het ding er aan de buitenkant uit ziet als een geschroefde deksel komt het ook voor dat het gewone klem deksels zijn die je er met een mesje af kunt wippen.