Set it & forget it

Ik ben de laatste dagen weer helemaal in de ban van de Casio Oceanus die ik eerder dit jaar gekocht heb.

Voor mij voelt dit als een poging het ultieme quartz horloge te maken. De chronograaf, countdown timer en alarm zijn leuk en de titanium kast en band zijn gaaf, maar de echte ‘killer feature’ is de combinatie van solar power, een radiogestuurd uurwerk, perpetual calendar en automatische aanpassing aan zomer/wintertijd. Hierdoor hoef je het horloge in theorie nooit bij te zetten en loopt het altijd op tijd. Zelfs aanpassen van tijdzone gaat met een druk op de knop.

Hebben jullie ook een ‘set it & forget it’ horloge? Hoeft natuurlijk niet radiogestuurd te zijn. Een HAQ of bijvoorbeeld Spring Drive die nooit bijgezet hoeft te worden is misschien nog wel cooler.

26 likes

Gave Oceanus, welk type is dat?

Radiogestuurd uurwerk, Solar, zomer/wintertijd, worldtimer:

8 likes

Yep,

4 likes

Een GPS solar

Een HAQ eco-drive

Een radio controlled eco-drive

Ik ben wel fan van set and forget…

13 likes

Die heb ik ook, superfijn horloge!

Dankjewel, het is een OCW-M800 uit 2008. Bijna vintage :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Dat is een gave wijzerplaat zeg, van die Astron.

1 like

Ja die is echt gaaf, ziet het in het echt beter en is eigenlijk niet op de foto te krijgen.

15 likes

Hop! En nog een G-Shock.

7 likes

Mjah, een paar 🤸

13 likes

Dit topic kan nog wel wat meer Citizens en protreks gebruiken :upside_down_face:

1e0269fa5b43a9666704cce63c0dbc23eaea213c_1_690x460

6 likes

1 forget it horloge, best ideaal voor t werk altijd éxact op tijd:

6 likes

heb ook zo’n setje waar je enkel maar polstijd aan moet besteden:

8 likes

9 likes

Wel een HAQ quartz in de collectie maar die heeft geen datum dus alleen zomer/wintertijd aanpassen.

Het gaat neerkomen op iets grail-achtigs als een Citizen ecodrive Chronomaster die volgens mijn berekeningen zeker een jaar of 20 non-stop om de pols kan hangen en dan nog maar een afwijking hebben van hooguit een halve minuut of zo. Autonoom dus, zonder satellietbesturing.

En die 20 jaar is dan gebaseerd op een nieuwe capacitor of O-ringen onderhoudsbeurt, hobbelt vermoedelijk gewoon braaf door.

1 like

Mooi groepje zo bij elkaar :slightly_smiling_face: Het valt me op dat bij Seiko de (rand van) de zonnecellen vaak zichtbaar is door de plaat heen, dat vind ik niet zo mooi.

Bij mijn Solar Tuna zijn ook de lijntjes te zien op 1 uur en bij iets na 9 uur.

5 likes

Yes deze bad boy…heerlijk

5 likes

Casio EQB-500 Bluetooth/ Solar loopt altijd goed en corrigeert zelf de datum

5 likes

Heb je die nog?!?

Dacht dat je vrouw hem inmiddels wel op 180 graden mee gewassen zou hebben met je joggingsbroek

1 like

:smile: Ik ben wel een beetje aan het rondkijken naar een andere duiker, dus weet niet hoe lang hij nog blijft.

1 like

Ik doe er een oceanus bij. Solar, radiocontrolled en een prachtige iceblue dial

5 likes