Aangezien ik een meer dan behoorlijke collectie Sturmanskies heb leek het me leuk mijn “prime” exemplaren te showen door elke dag een andere om te doen! Gisteren vergeten te posten maar dat was de dag van de Volmax Sturmanskie air-force op een premium nato van C&B
Ga zo door😄
Dit vind ik 1 van de mooiere exemplaren.
Mooi, geniet er van,
Ik verheug me al op de 5 volgende Bas! Leuk topic.
Allemaal chronographs?
In mijn geval wel!
Mogen we dan ook stemmen op de mooiste? En ga je die dan een week lang elke dag dragen?
Ik een horloge een week dragen… eigenlijk alleen op vakantie of bij hitte! Maar wie weet, bij voldoende respons is veel mogelijk!
Vandaag de eind jaren tachtig zilveren Sturmanskie “Rotor” gemaakt voor FC Rotor Volgograd, een voetbalclub.
De de dag gestart met de Luchtmacht Sturmanskie, vaste bezel en dus een kroon minder, 31659 uurwerk (een poljot 3133 met hacking functie voor defensie) en een RVS kast
Overigens is het woord Sturmanskie de russische verbastering van ons woord stuurman. Het is één van de nautische termen die door tsaar Peter de Grote uit Nederland mee zijn genomen naar Rusland.
Een aardig verhaal hierover staat hier: http://www.geschiedenisbeleven.nl/het-nederlands-van-peter-de-grote/
Early eighties Sturmanskie Civil
wat is het verschil tussen de 2 bovenstaande?
Een jaar of tien-twaalf, andere kleur bezel, andere opdruk!
Geen jaar of tien -twaalf Bas,
de eerste is een burgeruitvoering , 2de (en laatste) generatie met cyrillische opdruk, vanaf ca 1981 tot 1992…
de tweede is een burgeruitvoering , 2de generatie (US 10 SR) met latijnse opdruk, vanaf ca 1981 tot ca 1987,
dan kwam de 3de generatie (USSR)
beide zijn er ook in zwarte uitvoering
Even uit mijn hoofd wel! De us10sr heeft een resethammer uit twee delen. De cyrillische een blauwe minutenwijzer
Inderdaad, een 2-delige resethammer is van voor 1987 en als alle chrono-wielen goudkleurig zijn is het van na 1982
en een blauwe minutenwijzer is ca 1992 of re-issue
groeten,
mooie stukken Bas !!!