SHANGHAI 114 MILITARY DIVE WATCH
Een heerlijk horloge en een herinnering aan een prachtige reis.
Een paar weken geleden heb ik met mijn gezin een prachtige reis gemaakt door Maleisië en Singapore. We hebben daar genoten van prachtige natuur, toffe mensen, mooie gebouwen en heerlijk eten. Wat wil je nog meer…? Uhhh. Duhh… Horloges natuurlijk…
Gelukkig staat Singapore er wat dat betreft goed op. Denk alleen al aan de vele microbrands uit dit land. Merken als Azimuth, Boldr, Feynman, RZE, Zelos, enz zullen mensen vast bekend in de oren klinken.
We hadden alleen nogal veel activiteiten in een paar dagen gepropt, dus ik moest helaas selectief zijn met de winkels die ik wilde bezoeken. Gnomon wilde ik bijvoorbeeld ook bezoeken, maar vanwege tijdsgebrek (en afstand) lukte dat helaas niet.
World Of Watches
De eerste winkel die ik bezocht was van World of Watches. De winkel was klein en er lagen voornamelijk High End merken als Rolex. De winkel zag er mooi uit, maar ik ben er maar even binnen geweest.
Mustafa Centre
Op ons programma hadden we ook de wijk “little India” staan. In deze wijk is een groot soort warenhuis (Mustafa Centre) waar ze zowat alles verkopen. Van heggenscharen, boeken, tv-ophangsystemen, geurtjes, boeken, chocola, je kunt het zo gek niet bedenken of het ligt er. Wat ze daar gelukkig ook hebben? Een aanzienlijke afdeling met horloges (Bulova, Citizen, Hamilton, Seiko en diverse plakmerken). Ik wilde dit centrum echter voornamelijk zien omdat ze ook Titoni verkopen. De Titoni Heritage staat namelijk al een tijdje op mijn wensenlijstje en wilde ik graag in het echt bekijken. Helaas vond ik het horloge om de pols wat tegenvallen en heb ik deze nu van mijn lijstje geschrapt (stom genoeg geen wristshot genomen).
Red Army Watches (Ochard)
Ik had ook nog een winkel, vlak bij ons hotel, op mijn lijstje staan. Red Army Watches.
Hierover had ik online positieve dingen gelezen. Deze winkels focussen zich voornamelijk op merken die je niet zo snel ziet en hier werd ik verrast door het personeel in deze winkel (echte liefhebbers) en het merk Shanghai Watches, hierover later meer.
Wat is het een verademing wanneer er echte liefhebbers in de winkel staan
. Zelfs mijn vrouw en zoontje vonden het leuk vanwege het enthousiasme van de medewerkers
.
Ze vroeg bijvoorbeeld waar mijn (9-jarige) zoontje van hield, en hij noemde Pokémon. Direct bespraken we allerlei horlogemerken die specials hadden met Pokémon figuren. Ook hebben zij het merk Lucky Harvey in de winkel. Persoonlijk “over de top” voor mij, maar het merk heeft allerlei gave complicaties die mijn zoontje natuurlijk hartstikke cool vond (zelf vond ik het ook mooi om deze in het echt te kunnen bekijken).
Met name de uitvoering waarbij een balletje langzaam naar de bek van een draak beweegt maakte indruk. Zodra een uur voorbij is, spuugt de draak de bal weer uit.
Deze wil mijn zoon dus graag ![]()
Maar ja, we kwamen natuurlijk voor mij
. Zoals gezegd was mijn interesse gewekt door een aantal horloges van Shanghai Watches. Ik zat in eerste instantie te twijfelen tussen de maanfase uitvoering (50s 39mm) en de duiker (Shanghai 114 Military Dive Watch 39mm). In de winkel hadden zij helaas alleen de uitvoering met gouden indexen liggen. Ik ben bang dat dit mij tegen gaat staan, dus ben uiteindelijk voor de duiker gegaan. Wat een gaaf horloge
. Na het horen van de geschiedenis van het merk en het horloge zelf, nam mijn interesse alleen maar verder toe.
Shanghai Watches

Tot nu toe was ik niet echt bekend met Chinese horlogemerken. Shanghai Watches is echter een merk met een rijke historie, dat al sinds de jaren 50 bestaat!
Ik zal het hieronder even toelichten:
De geschiedenis
In 1955 besloot een groep horlogemakers uit Shanghai om samen lokaal horloges te maken en uit te brengen. Best een uitdaging want er waren behoorlijk wat materiaal tekorten in die tijd. Ze maakten dan ook gebruik van wat voorhanden was (onderdelen van 2e hands klokken, muziekinstrumenten, naaimachines, etc.).
Uiteindelijk, in 1955, lukte het hen om 18 mechanische horloges te maken, allen met de tekst “ Shanghai Watches”. Een prachtige prestatie wat in 1957 uiteindelijk resulteerde in de oprichting van het merk Shanghai Watches. De interesse en bekendheid nam in 1961 verder toe, aangezien de premier “Zhou Enlai” veelvuldig werd gezien met een Shanghai horloge om zijn pols.

In de jaren zestig en zeventig werd “Three Turns and One Ring” (een verwijzing naar een horloge, een fiets, een naaimachine en een radio) een onmisbaar item in elk huishouden en werd het merk beschouwd als het beste horlogemerk van China.
Het werd gekscherend ook wel de Rolex van China genoemd. Niet vanuit kwalitatief opzicht, maar men moest financieel wel wat op tafel leggen. Men moest enkele maandsalarissen opzijzetten om het horloge te kunnen betalen.
Toen de markt echter geopend werd voor buitenlandse horlogemerken, kreeg het merk de nodige klappen te verwerken. Vervolgens kwam de kwarts crisis er nog eens overheen. Het merk is echter nooit volledig verdwenen.
Bron: Shanghai Watches|Brand Story|上海表|品牌故事
Locatie fabriek
Via de Chinese google maps probeerde ik nog foto’s van de huidige fabriek te vinden. Echter, de fabriek staat op een bedrijventerrein, en is niet direct zichtbaar vanaf de straat. Meer dan hieronder heb ik niet kunnen vinden
.

Fosun Group
Inmiddels is het merk aan een opmars bezig. Met name sinds 2019. Toen heeft de Fosun Group “Shanghai Watches” en “Tianjin Seagull Watches” overgenomen. Wat ik zo lees is het doel van de Fosun Group om de merken opnieuw te positioneren (inspelend op de groeiende “Guochao”-trend = opleving van nationale trots van Chinese culturele merken) en worden er weer investeringen gedaan. De horlogefabrieken worden gemoderniseerd met Shanghai Watches als premium merk.
Wanneer je op het www zoekt, zie je dat dit merk veel wordt aangeboden via Ali, maar dit zijn niet de horloges die uit de huidige fabriek komen. Dat zijn veelal franken watches, geheel of gedeeltelijk gemaakt uit oude onderdelen. Mocht je een origineel vintage horloge willen kopen van dit merk, kijk dan op neobiao.com, zij hebben een mooi aanbod.
Zoals gezegd richt het huidige Shanghai Watches zich op het hogere segment en worden er inmiddels ook veel tourbillon horloges ontworpen (kleine batches), niet helemaal mijn ding, maar wel knap.
Shanghai 114 Military Dive Watch
Het horloge dat ik nu heb gekocht is gebaseerd op China’s allereerste militaire duikhorloge uit 1965. De kastvorm is gewijzigd, maar de wijzerplaat is grotendeels hetzelfde en vind ik persoonlijk erg gaaf. Het heeft een beetje Seiko 62MAS (1965) en Yema (1963) vibes, maar meer gebalanceerd imo. Het horloge van Shanghai Watches komt daarmee uit dezelfde tijdsperiode. Het schijnt dat er van het origineel zo’n 30.000 zijn gemaakt. Complimenten wat betreft de design keuzes die ze hebben gemaakt. Het horloge is hier en daar aangepast maar doet toch eer aan het origineel.
En dat bolle glaasje vind ik ook prachtig ![]()
Origineel uit 1965:

Moderne interpretatie:
Bezel
De bezel van deze moderne uitvoering is keramisch en had in eerste instantie van mij van aluminium mogen zijn, maar bij nader inzien weet het me toch “te pakken”. De bezel contrasteert nu mooi met de matte wijzerplaat en verveelt daardoor niet. Ook tof, het betreft het hier een zogenoemde “count down bezel”, iets wat je minder vaak tegen komt, maar wat goed past bij de militaire achtergrond (en komt overeen met het origineel). Ben wel blij dat ze de rode datumaanduiding zwart hebben gemaakt (rood is toch altijd moeilijker te combineren vind ik). De bezel was helaas niet goed uitgelijnd. Na communicatie hebben ze mij alsnog een nieuw horloge gestuurd. Goede service
.
Kastvorm
De kastvorm van het origineel doet denken aan een skindiver. Deze moderne interpretatie doet me meteen denken aan de Monnin kastvorm. Draagt in ieder geval heerlijk. Merk dat de kastvorm van een horloge steeds belangrijker voor mij wordt. Een extra element waar ik steeds meer naar kijk en van geniet. De mooie lijn langs de lugs maakt het af.
Kastvorm origineel:
Moderne interpretatie:
Hieronder mooi naast de Seiko Turtle:
Wijzerplaat, kroon en logo
De wijzerplaat is in dit geval matzwart met textuur. Of zoals ze het zelf omschrijven “A sandblasted dial with a matte, fine-grain texture is meticulously engraved with the “Two Bars, Three Stars” insignia — a proud military symbol, reviving the heritage of rank and honor”. De uur markeringen zijn gepolijst en spelen mooi met het licht.
De kroon had wat groter mogen zijn, deze “pakt” wat moeilijk maar is geen dealbreaker. De kroon is gelukkig wel voorzien met het Shanghai logo. Het logo is enkele jaren gelden gemoderniseerd door een bekende ontwerper, Tommy Li. Hij heeft het woord Shanghai gemodelleerd naar de skyline van Shanghai. Mooi gedaan, maar ik ben blij dat ze voor deze moderne interpretatie het oude logo hebben gehandhaafd.

Uurwerk
In de huidige uitvoering zit het ST2130 uurwerk van Sea-Gull, niet zo gek, aangezien dit merk inmiddels onder dezelfde paraplu valt. Het is in principe de Chinese versie van een ETA 2824-2, heeft een gangreserve van zo’n 42u en schijnt een betrouwbaar uurwerk te zijn. Tijd zal het leren.
Achterzijde
Deze is recht toe recht aan en dus niet heel bijzonder, maar voor mij geen probleem. Het staal van de achterzijde krast wel snel.
Bandenslet
De stalen band die bij het horloge zit is fijn. Helaas geen divers extension, maar doordat de band zo flexibel is, beweegt deze wat makkelijker mee met de pols. Ook mooi dat gesp is voorzien met logo. Ook tof is dat er standaard 3 banden meegeleverd worden.

Het horloge is een strapmonster. De foto’s zeggen genoeg
.
De details (van de website):
MOVEMENT
Mechanical, Self-winding
Caliber: ST2130 (Sea-Gull)
Functions: Hour, minute, second, date, chronograph bezel, quick date setting. Instant date change. Stop-seconds (hacking) to set time precisely
Frequency: 28,800 vph
Power reserve: Up to 42 hours
Jewels: 28 Jewel
CASE
316L Stainless Steel
Diameter: 39 mm
Thickness: 13.55 mm
Water resistance: 300 meters
Crystal: Sapphire Crystal
Case back: Not Transparent
Strap: Steel/Leather/ NATO
Enkele interessante websites:
Je begrijpt, ik ben er blij mee. Het is mijn eerste Chinese Horloge van een merk met een rijke historie.
Naast het geweldige horloge is onze prachtige reis er onlosmakelijk mee verbonden en deze zal de collectie dan ook niet verlaten
.
Nog wat foto’s om af te sluiten:
Hier met zijn trouwe reisgenoot.
Er zijn meerdere uitvoeringen.
Deze bad boy liepen we tegen het lijf ![]()
Deze lag helaas niet in de winkel, maar ziet er ook erg lekker uit ![]()

Prachtige stad
Wat een plaatje. Dat bolle glaasje ![]()
Cheers!
![]()
Wander