Shellac brokkelt af van anker.

Ik ben mijn Wostok 2809 opnieuw een service aan het geven nadat ik de wat werk aan de wijzers heb gedaan.
Het viel me op dat de shellac van het anker aan het afbrokkelen is.

Nu heb ik een voorraad shellac vanuit mijn houtbewerking periode. Kan ik dat gebruiken om de schellac te versterken/vervangen?

2 likes

Lijkt mij wel, tenzij er verschil tussen de schellakken zit… Mocht het nodig zijn dan heb ik nog een voorraadje.

1 like

Alleen maar de anker to 75-80° warmen en zo laten. Dan zal de shellac weer samen plakken en in plaats verkouden. .
Niet hogere t° om niet te laten branden.

5 likes

Inderdaad is verwarmen zoals @brunod aangeeft, meestal voldoende om de lak weer mooi te laten uitvloeien.

Mocht het niet werken dan eerst de restjes voorzichtig verwijderen en een schilfertje nieuwe op de overgang anker / pallet leggen en op een warmhoudplaatje plaatsen zodat hij uitloopt. Niet met een vlam proberen.

Oplossen kun je de shellac met alcohol.

4 likes

Warmen met een koffie plaat werkt ook.
image

8 likes

De shellac was al grotendeels weggebrokkeld.

Sinds de stenen nog wel op hun plek zaten het riverine losse verwijderd en nieuw shellac er ā€œgesmeerdā€
Had nog eigen zelfgemaakte shellac waarvan ik weet dat het van blanke shellac snippers en alcohol is gemaakt.

Dus dat zal netjes moeten uitharden

Natuurlijk wel geknoeid dus zal met alcohol wat moeten verwijderen waar het niet hoort.

6 likes

Hmhm. Shellack opgelost in alcohol? Is dat hetzelfde qua eindresultaat als schilfers smelten? Zou wel handig zijn - makkelijker dan opwarmen etc, beter te doseren met een oliegever ofzo. :thinking:

1 like

Je krijgt ook een harde ā€œklontā€ als het opdroogt.

Twijfel ik niet aan, vroeg me enkel af of het hetzelfde is qua resultaat (kristalstructuur ofzo, als zoiets al van toepassing is) :smile: ik ken shellack niet zo qua chemische eigenschappen.

2 likes

Hier ben ik een tijd geleden ook achter gekomenšŸ˜…. Ipv wasbenzine had ik isopropanol gebruikt (verkeerde fles) om even het anker en ankerrad nog eens na te poetsen toen ik teveel olie gegeven had.

Hmm. Dit klinkt erg handig. Ik zal het volgend lesjaar eens bij de docent neerleggen of dit nadelen heeft. Veel makkelijker dan smelten lijkt mij zo. Alhoewel even het anker in de oven leggen ook niet het einde van de wereld is natuurlijk

Nee, eerder de dosering. Als dat met een oliegever zou kunnen…

1 like

Ja exact. Sneller, beter te doseren. Ik zie nu enkel voordelen. We kunnen het ook testen natuurlijk. De eerste trial is er al.

Ben zelf ook benieuwd.

1 like

Zie na ca 11 minuten, de koude methode is zo raar nog niet.

2 likes