Ik ben mijn Wostok 2809 opnieuw een service aan het geven nadat ik de wat werk aan de wijzers heb gedaan.
Het viel me op dat de shellac van het anker aan het afbrokkelen is.
Alleen maar de anker to 75-80° warmen en zo laten. Dan zal de shellac weer samen plakken en in plaats verkouden. .
Niet hogere t° om niet te laten branden.
Inderdaad is verwarmen zoals @brunod aangeeft, meestal voldoende om de lak weer mooi te laten uitvloeien.
Mocht het niet werken dan eerst de restjes voorzichtig verwijderen en een schilfertje nieuwe op de overgang anker / pallet leggen en op een warmhoudplaatje plaatsen zodat hij uitloopt. Niet met een vlam proberen.
Sinds de stenen nog wel op hun plek zaten het riverine losse verwijderd en nieuw shellac er āgesmeerdā
Had nog eigen zelfgemaakte shellac waarvan ik weet dat het van blanke shellac snippers en alcohol is gemaakt.
Hmhm. Shellack opgelost in alcohol? Is dat hetzelfde qua eindresultaat als schilfers smelten? Zou wel handig zijn - makkelijker dan opwarmen etc, beter te doseren met een oliegever ofzo.
Twijfel ik niet aan, vroeg me enkel af of het hetzelfde is qua resultaat (kristalstructuur ofzo, als zoiets al van toepassing is) ik ken shellack niet zo qua chemische eigenschappen.
Hier ben ik een tijd geleden ook achter gekomenš . Ipv wasbenzine had ik isopropanol gebruikt (verkeerde fles) om even het anker en ankerrad nog eens na te poetsen toen ik teveel olie gegeven had.
Hmm. Dit klinkt erg handig. Ik zal het volgend lesjaar eens bij de docent neerleggen of dit nadelen heeft. Veel makkelijker dan smelten lijkt mij zo. Alhoewel even het anker in de oven leggen ook niet het einde van de wereld is natuurlijk