Shellman Grande Complication

Enige tijd in Nieuw Zeeland gewoond en kwam daar in een amerikaans tijdschrift een artikel tegen over een heel betaalbare Grande Complication van Shellman (www.shellman.com). Het horloge heeft een quartz-uurwerk hetgeen de prijs aanzienlijk drukt, maar het blijft quarz.
Ben als horlogeliefhebber benieuwd wat de overige forumleden van dit stukje ambacht vinden?
De specs van het horloge staan hieronder.

Size of case Diameter 40mm, Thickness 13mm
Weight Approximately 130g including stainless steel bracelet
Material Case / Stainless steel
Glass / Domed Sapphire crystal glass
Movement Quartz ,Cal-6770(Accuracy +/- 20 seconds/month)
Water resistance for daily use
Functions Minute repeater
Perpetual calendar until 2100
Moonphase indication
Single hand split second chronograph
Accessories Original stainless steel bracelet
Origin Case and movement / Japan
Stainless steel bracelet / China
(Assembled in Japan)
Life of Battery Approximately 2 years
(when on average using the minuite repeater for 17 seconds and the chronograph for one hour a day)
Battery type : 280-44(SR927W)
Warranty Two years

Hgr. Bert Wibbens

ik vind het wel aardig, ik ken ook zwitserse fabrikanten die zoiets maken met kwarts.

Deze horloges maken gebruik van een door Citizen gemaakt Quartz uurwerk .
onder andere Bulova en Jaques Lemans hebben ook modellen gemaakt met dit uurwerk.
Ik vind persoonlijk de JL de mooiste.
heb er dan ook verschillende gekocht, met blauwe en bruine wijzerplaten.
vooral de minute repeater vind ik een erg mooie complicatie in dit caliber, het klinkt echt als een klok :slight_smile:
de leren bandjes werken met speedpins, makkelijk te verwisselen dus.



de Bulovas doen zo’n 400,- USD , de JL iets meer zo’n 450,- USD

De Shellman uitvoering kende ik nog niet,
Quartz horloges zijn hier op dit forum overigens niet erg populair :frowning:

Groet André

beste andre,
de JL ziet er erg mooi uit, en 450 USD is niet veel. waar kun je deze krijgen? ik zal de home-page van JL eens bezoeken. heb je ook nog een foto van Bulova?
begrijp heel goed dat Quartz laag scoort op het horlogeforum, maar de combinatie van Grande Complication en quartz vond ik wel de moeite waard om te bedicussieren.

hgr. bert

Hi Bert,

Deze minute repeaters zijn bij JL allang uitverkocht, deze Limited Edition is bij mijn weten ook nooit in Europa te koop geweest,
ze worden (nog) wel aangeboden op eBay USA ,daar heb ik ze toen ook gekocht. daar staan de Bulova’s ook ,gewoon zoeken op --minute repeater— krijg je de hele familie in één keer.
Ben het volkomen met je eens dat deze Grande Complication, weliswaar in Quartz, zeer de moeite waard is, zou in een mechanische uitvoering onbetaalbaar zijn ,en waarschijnlijk alleen Patek zou de kennis in huis hebben om ze zo te bouwen,
Ik ben tot nu toe de enige bezitter van deze JL minute repeater op 't forum,
en ik ben er zeer tevreden over :slight_smile:

Groet, André

beste andre,

bedankt voor de tip. er staan inderdaad 2 te koop, een met zwarte wijzerplaat (mijn voorkeur) en met een havanna-bruine wijzerplaat. overigens staan er ook andere interessante minute repeaters. er is weer een wereld voor me open gegaan.

hgr. bert