Sherlock heeft hulp nodig

Yes! Dacht ik toen mijn moeder aan kwam met een horloge uit de la in een zakje. Sinds een halfjaar elke avond alles stuk lezen op dit forum gaat me eindelijk opleveren dat ik álles te weten ga komen over dit horloge. Mijn vrouw heeft me uitgelachen toen ik op dag 2 gelijk loepjes, gereedschap set en een horlogedoos kocht maar nu ga ik dr versteld doen staan!
Nou niet dus. Bah wat valt me dat tegen (van mezelf). :woozy_face:

Wat weet ik wel:
Het is een Timor horloge (lekker gelezen pik) en deze lijken vooral “bekend” om hun horloges van tijdens ww2. Deze niet dus.
Het C.B. teken zegt me dat de kast uit Biel, Zwitserland komt.
Het is een handelsopwinder.
Thats it! Grrrr.

Waar ben ik benieuwd naar:

  • Het meest benieuwd ben ik naar van wanneer hij is.
  • Is het uurwerk nou door Timor zelf gemaakt gezien de Timor stempel?
  • Er zit een los glas bij wat niet lijkt te passen. Als ik naar de bevestigingshoogte van de minuutwijzer kijk (laatste foto) lijkt deze hoger te komen van de facetrand van de kast. Zat hier nou een gecurved hol glas op of denk ik te moeilijk?

Dank alvast!
En natuurlijk wat foto’s:

1 like

Het is dus wel een horloge met een gouden randje!:grinning:

1 like

Haha ja dat dan weer wel!
Mooi gouden randje om m’n vraagtekens. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ergens uit jaren 40 met een uitloop naar begin jaren 50.

Nee, is een generiek uurwerk waar Timor hun naar op liet zetten. waarschijnlijk vroege ETA of AS.

Glas is niet origineel, hoort een bol glaasje in te zitten maar een passend exemplaar is lastig te vinden maar er is nog wel oude voorraad te vinden als je goed zoekt en geduld hebt.

1 like

Lijkt wel op een AS984! @Jurtz Dennis weet hier veel van.


Deze AS984 heb ik op dit moment onderhanden (snelle foto tussendoor)

1 like

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&AS_1206

Ik vermoed deze.

2 likes

Wat leuk te lezen! Goed te begrijpen dat hij rond 40, begin 50 komt. Dat past hier ook in de puzzel.

Klinkt ook logischer; eigen stempel op een uurwerk.

Gelukkig! Het leek mij ook de enige logische verklaring. Dan neem ik maar aan dat bijvoorbeeld mijn vader of opa (begreep inmiddels dat hij van mijn overgrootvader was) zelf een glas heeft pogen te kopen.

Geduld heb ik. Zoeken vind ik leuk om te gaan proberen. Inmiddels met een deuk (of realistische kijk? :wink:) in mijn zoekskills maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.

Goed gevonden, bedankt!

Herkennen @Marck en jij dit op ervaring en/of kennis? De site Ranfft was ik namelijk inmiddels wel bekend mee maar het is voor mij toch als zoeken naar een speld in een hooiberg.

2 likes

Ik heb inderdaad ook uren gezocht naar ditzelfde uurwerk. Ik vind het nog steeds lastig om precies het type vast te stellen. O.a. Dennis is daar gelukkig beter in, dus als je er echt niet uit komt kan het forum je vaak wel helpen!

Vintage is en blijft een puzzeltocht!

2 likes

Goed te weten dat geduldig zoeken het wel op kan leveren.
Ik duik met frisse moed het interwebs op. Als je me echter volgende week huilend in een hoekje ziet liggen dan weet je hoe dat komt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like