Sherpa's, KonTiki's, Speedmaster moonwatch etc etc, wie kent er nog meer en wil ze delen....

I stand corrected :pensive:

:+1::+1::+1:

1 like

Dit verhaal is op z’n zachtst gezegd omstreden. Toevallig net weer een debat op het Engelse forum, waarin vrij overtuigend wordt aangetoond dat Hillary op de top in elk geval zijn Smiths omhad en zijn Rolex waarschijnlijk niet. Leuk leesvoer voor de liefhebbers.

3 likes

Leuk inderdaad, dat soort discussies. Zo is de precieze link tussen Eterna en de expeditie ook niet helemaal duidelijk, geloof ik. Ik meen dat wel bevestigd is dat ze Eterna’s droegen maar dat dat min of meer toeval was en niet helemaal duidelijk is welk model of zo.

2 likes

De Seiko 6139 “Pogue” mag hier niet ontbreken. Het verbaast me wel eens dat Seiko het ruimte-uitstapje van de 6139 nooit gebruikt als reclame zoals Omega dat doet met de Speedmaster, waarschijnlijk omdat Col. Pogue in 1973 het horloge tegen de regels in in zijn broekzak mee omhoog heeft genomen en in Skylab 4 droeg samen met de verplichte Speedmaster. Omdat hij alle simulator-trainingen met de 6139 had gedaan gebruikte hij dit horloge om bursts van de raketmotor te timen. Hoe cool kan het zijn? :sunglasses:

10 likes

Agree :+1:

1 like

Casio AE 1200. Laatst een keer een trip naar de supermarkt gemaakt met deze om de pols. Was een ongekend succes.

8 likes

Door hoeveel tijdzones ben je toen gegaan? :grin:

2 likes

Volgens mij was de officiële chronometer van de reis inderdaad een Longines.

Het eerste Franse horloge in de ruimte was de Yema Spationaute I in 1982, gedragen door astronaut Jean-Loup Chrétien. De mijne op deze foto is de Yema Spationaute III behorende bij de derde ruimtereis uit 1988. :sunglasses:

En hieronder de meest recente Franse space watch, uitgebracht in 2017 in samenwerking met de CNES (de Franse equivalent van de NASA) . De Yema Spacegraf:

Hier het artikeltje op de Yema site:

10 likes

Heb Yema nooit zo hoog aangeslagen in mijn beleving.
Onterecht dan toch blijkt nu!

3 likes

He mannen, ik ben blij met jullie reacties!
Hierdoor wordt mijn blik verruimd, en ik hoop dat dat ook voor anderen opgaat.

2 likes

De Yema Superman uit de jaren '60 en '70 is zelfs tot een soort cult horloge verworden en kort geleden als Heritage model opnieuw door Yema uitgegeven. Half jaren '60 was dat een van de betere duikhorloges in zijn prijsklasse en heel populair. Er worden nu voor originele exemplaren uit die tijd hoge bedragen betaald. :slightly_smiling_face:

3 likes

Misschien dat er in de toekomst nog eens een oudje komt maar voor nu :heart_eyes:

7 likes

Same here… :sunglasses::ok_hand:

7 likes

@malus65, heb jij destijds niet een Enicar aangeschaft?

Doe dan deze:

According to secret documents issued to interrogators at Guantanamo Bay, obtained[7] and released by The Guardian, “the Casio F-91W digital watch was declared to be ‘the sign of al-Qaeda’ and a contributing factor to continued detention of prisoners by the analysts stationed at Guantanamo Bay. Briefing documents used to train staff in assessing the threat level of new detainees advise that possession of the F-91W and the A159W – available online for as little as £4 – suggests the wearer has been trained in bomb making by al-Qaeda in Afghanistan.”[8] United States Military intelligence officials have identified the F-91W as a watch that terrorists use when constructing time bombs.[9][10][11][12][13]

This association was highlighted in the Denbeaux study, and may have been used in some cases at the Guantanamo Bay detention camp.[14] An article published in the Washington Post in 1996 reported that Abdul Hakim Murad, Wali Khan Amin Shah, and Ramzi Ahmed Yousef had developed techniques to use commonly available Casio digital watches to detonate time bombs.

4 likes

3 likes

https://wornandwound.com/review/moon-watch-bulova-lunar-pilot-chronograph-review/

1 like

Volgens W&W is dit de eerste versie van de re-issue, die uit 2015.

1 like

Historisch. En in realiteit meer verschrikking en drama, wat dan later in boek- en filmvorm avontuur lijkt:
In de vorm van links maar even:

1 like