Shiojiri (Seiko) Quartz - reparatie (Camel Trophy)

Mijn Dakar (Camel Trophy) heeft een Shiojiri (Epson/Seiko) Quartz uurwerk. Misschien leuk voor mensen om te volgen. Ik zag met de zoekfunctie vooral gestrande projecten en schreeuwen om hulp, die ontbeantwoord bleven. Terwijl sommigen hun hand niet omdraaien voor een quartz uurwerkje (en anderen zich omdraaien in hun graf), is er gewoon weinig over te vinden.

Deze heb ik zojuist uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ben nu bezig met assemblage. Al hakte de vermoeidheid opeens toe. Morgenavond verder klooien.

Ik hoop erop dat het schoonmaken van de onderdelen en de printplaat voldoende zal zijn om deze Dakar tot leven te wekken. Anders is de spoel waarschijnlijk kaduuk.

Het uurwerk is in Duitsland nieuw te koop voor 25 euro, dus een leuk project om mijn onhandigheid op de proef te stellen.

Deze was best goor.

Bij het verwijderen van de wijzers raakte ik met mijn Bergeon wipper een index. Gelukkig weer terug kunnen plaatsen.

De datumring was ook smerig. Overigens werkt de datum net als bij de Camel Trophy variant met stippen.

6 likes

Printplaatje (ik kan even niet zien of dit voor of na de schoonmaak was).

Spoel

5 likes

Ander horloge, wel Camel Trophy. Nu met een Miyota 0S80 alarm Chronograph uurwerk. Constante factor: mijn gepruts.

Gisteravond begon ik eerst met het aan de praat krijgen van het uurwerk van deze alarm chrono. Dat was tot 3x toe niet gelukt. Maar nu wel. Ikke blij.

Dus het oude, vergane leer eraf, het matte glas gepolijst en tijdelijk op mijn Nato.

De A-pusher (op 2 uur) werkte niet mee. Het mechanisme erachter in het uurwerk wel, maar de pusher niet. Dus ik besloot om die pusher-veer vandaag schoon te maken. Kroon eruit. Uurwerk uit de kast… O, kak, de alarm setting stift zat vast.

Resultaat van mijn onkunde.

Thv de batterij staat nota bene pull up. Ik trok daar aan heel het uurwerk ipv de beveiliging van de stift / stem release. Dus toen kwam de wijzerplaat los en trok alle wijzers eraf. Grmbl!

Dan maar door ter leering ende vermaeck

De aanstichter

Wassen zonder Elma

Verzuip kreng - maar hij is wel weer gangbaar

Drogen zonder Elma

De Pushers werken weer

Klaar voor wederopbouw (inner bezelring kan eraf)

Uitleg over het terugplaatsen van de hands. Hiervoor moet de batterij én de achterdeksel geplaatst zijn. Ik had al even droog de alarm-indicator-hand geprobeerd te monteren. Maar dat vraagt om een chirurgisch vaste hand, pun intended. Die heb ik niet.

Dus ik ben bang dat ik nog wat ga fröbelen met een satéprikker en Rodico.

Wijze les geleerd: Quartz chrono uurwerk met twee stiften = beide stiften verwijderen om uurwerk te wippen. :face_with_raised_eyebrow:

Hopelijk krijg ik alle wijzers terug. Ik ga mijn best doen.

2 likes

Dat werkt. Nu nog weer de Rodico eraf halen en rechtbuigen. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth::innocent:

3 likes

Lekker aan het prutsen, of wat!? :partying_face: :+1:

2 likes

Haha, ja en als ik het hier niet deel verdwijnt het in de prullenbak. :laughing:

1 like