Shit, Vocht in horloge?

Toen ik op het werk aankwam was mijn glas ineens wazig. Ik heb dit ook wel eens bij mijn G-shock als het koud is buiten en dan trekt dat vanzelf weer weg.

Nu zit het alleen nog steeds aan de binnenkant van mijn horloge. Is dit nu vocht? Wat kan ik het beste doen?

Je zou kunnen proberen om de kroon open te draaien en hem zo in een bak met rijst of als je hebt een bak met silica zakjes te leggen. Daarna zou ik de pakkingen laten vervangen, als er vocht in het horloge komt zijn deze misschien niet meer goed

Ernstig, er is ook al een gat in de wijzerplaat gevallen???
:slight_smile:

9 likes

De beste manier is toch om het deksel te verwijderen.
Als het kan, het uurwerk een beetje lichten, eventueel kroon uittrekken.
Op een afstand blazen met een föhn.
Open laten liggen bij kamertemperatuur in een niet vochtige ruimte en na enkele uren het deksel weer plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

En check je afdichtingsrubber, misschien zat die niet helemaal goed of moet vervangen :wink:

Groeten, @jsl

1 like

Ik zou hem maar even langs brengen bij een horlogemaker… Vocht in een horloge lijkt mij toch niet heel goed voor het uurwerk…

Gewoon uitelkaar en weer in elkaar , helaas het is niet anders.

Als we het toch over de ‘oma weet raad’ boeg gooien, ik heb wel eens gehoord: deksel eraf en in de koelkast. Klinkt eerlijk gezegd contraintuitief, maar weet iemand daar iets van?

Overigens kun je testen of je vocht in je horloge hebt door een ijsklontje tegen het glas te houden. Als het dan condenseert, is er vocht aanwezig. Overigens condenseert het altijd een klein beetje, omdat er natuurlijk gewoon lucht in de kast zit.

1 like

Om de ‘niet vochtige ruimte’ te versterken, zou ik de rijst tip van rmen9 gebruiken.

Uhm… Niet gekookte rijst of nasi Heh :wink:

1 like

Beste (ben je echte naam vergeten, sorry),

Je zit op het werk dus daar is inderdaad de beste optie de kroon los draaien en laten drogen.
Eenmaal thuis het deksel eraf en als het je lukt de stift eruit. Dan kan je het gehele uurwerk eruit halen en goed laten drogen. Eventueel op de verwarming. Kijk wel uit dat je de wijzers niet beschadigd!
Na het drogen weer in elkaar zetten en dan kan je testen of je het goed hebt laten drogen. D.w.z. gewoon dragen en ontstaat er weer condens is ie niet goed droog.
Ontstaat er geen condens meer ben je voorlopig weer uit de brand. Eventueel geleden schade merk je vanzelf wel, dan moet ie terug naar de winkel of horlogemaker. Maar als er schade is ontstaan is die schade er nu al.
En als je nu direct naar de reparateur rent gaat het je wel geld kosten terwijl eerst zelf proberen je niets kost behalve wat tijd. Moet je wel een goede kastopener hebben overigens.
Ga er voorlopig maar wel vanuit dat je horloge niet waterdicht is. Mocht je in de buurt van Den Haag komen kan ik het horloge op waterdichtheid laten testen maar ik neem aan dat er ook forumleden uit Limburg komen die zo’n apparaat zelf hebben.

Succes ermee! De meeste automatische uurwerken kunnen echt wel iets hebben.

Groet,
Arvid

Don’t, in een koelkast heb je best natte omstandigheden en de bedoeling is juist vocht uit het horloge te halen. Bak rijst, horloge er in, theedoek er over, lekker in de zon.

Koelkast heeft droge lucht dus ik snap de redenatie wel. Zou het zelf echter toch niet doen.

In theorie misschien, maar in de praktijk is een koelkast vaak best vochtig. Idealiter is de luchtvochtigheid 50% tot 95% in de vershoudlade (waar je de groenten bewaart). Iedere keer dat je de deur open trekt schiet dat percentage omhoog, zelfs als het relatief droog is in huis (in onze drooggestookte huizen is het al snel 40% tot 50% bij een hoge temperatuur!).

Bij een volle koelkast neemt dat percentage overigens behoorlijk toe. Net zoals bij koelkasten die niet iedere week (ahum…) schoongemaakt worden en wat oudere kasten die lekken langs het rubber.

1 like

Kast openmaken en gewoon laten opdrogen. Een haardroger kan helpen, maar hoeft eigenlijk niet. Van eenmalige condens is er meestal geen schade en zeker niet als deze slechts een korte tijd aanwezig is.
Best niet gaan zwemmen met het horloge om :wink:
Veel success,
Gianni

Ik gebruik een koelkast om vlees te drogen alvorens het te roken na het pekelen (buikspek enzo…). De buitenkant wordt kurkdroog na een nachtje in de koelkast.

Dankjulliewel voor de tips. Het horloge is sowieso maar 5 atm en heb er nooit iets geks mee gedaan. Ik denk dat het gekomen is door het fietsen vanochtend in de koude vochtige lucht. Wel erg raar dat daardoor condens kan ontstaan…

Ik ben zelf geen horlogemaker dus ik wil er niet teveel zelf aan doen. Zal straks als ik thuis ben de kast even openmaken en hem dan op de vensterbank boven de verwarming leggen. Hopelijk gaat het dan weg.

De kast openmaken moet wel lukken, erg simpel:

2 likes

Als je het helemaal goed wil doen.
Maak dan gebruik van een exsiccator. Droogmiddel onder (silicalgel) en vacuumtrekken. Gegarandeerd droog.

Maar kamertemperatuur en open laten liggen in de huiskamer is wel voldoende.

Met vriendelijke groet.
Inca

Als je het horloge/uurwerk op de verwarming legt, moet je het daarna toch echt weer af laten koelen.
Warme lucht kan nu eenmaal meer vocht opnemen dan koude.

Met vriendelijke groet,
Inca

Zo een ding heb ik niet. Een paar rijstkorrels wel :blush:

Geen idee, maar trekt vetsin ook geen vocht aan ?
dat werkt mogelijk sneller dan droge rijst