Ik vroeg mij af of een shock proof systeem, b.v. incabloc, enig invloed heeft op de nauwkeurigheid van een zakhorloge. Wat ik op wikipedia heb gelezen is dat de balans(as) niet zo snel kapot gaat met zo een systeem. Maar bij zakhorloges is toch alles een maat groter.
Als een anti shock systeem goed geplaatst is met de juiste olie op de juiste plaats doet dat niets af aan de nauwkeurigheid van een horloge .
Het systeem laat de balansas toe te bewegen bij een grote schok .
Incabloc is een merknaam van een anti shock systeem maar ik heb dat nog nooit gezien
in een groot formaat .
Het kunt het vergelijken als motor of auto met schokbrekers op een hobbelende weg,
en fiets zonder.
Met schokbrekers voel je deinen, maar zonder is elke klap voelbaar in je hele lijf.
Zo is het ook met de schokvrij systeem,hij geeft net dat beetje me om te voorkomen dat uitende van de balansas breekt.
Hopelijk is te volgen
Groeten
Iwan
Het is mij wel duidelijk dat het iets doet en misschien zelf je horloge nauwkeuriger laat lopen. Zullen wij maar gewoon stellen: heeft zo een shock proof systeem geen nut dan doet het ook geen kwaad?
Ik heb vroeger een van mijn zakhorloges twee jaar over hobbelpaden haar school beproefd en ze heeft het zonder “blessures” overleeft.
Dat klopt omdat jij en je kleding schokken hebben opgevangen, pas als zo horloge tegen harde ondergrond tikt of valt zie je effect er van.
Voor nauwkeurigheid zal niet veel uitmaken, zo als positie van dragen en temperatuur van de omgeving.