Ik had vroeger als jong ventje(ik praat over ongeveer 35 tot 40 jaar geleden) een Timex. Dit was een waterdicht horloge en hij was shock-proof.
Bestaat shock-proof nog wel. Ik hoor daar niemand meer over praten of zijn de horloges van tegenwoordig zodanig gemaakt dat ze vanzelfsprekend shock-proof zijn ?
Volgens mij was het vroeger een ‘unique selling point’ maar nu is het standaard op (vrijwel) elk mechanisch horloge. Het gaat om het ‘veertje’ die er voor zorgt dat de balans, die als een soort gyroscoop werkt, zijn as niet beschadigd bij schokken.
Dit zorgt er evenwel niet voor dat het horloge volledig beveiligd is tegen schokken.l Met golfen, timmeren, hakken etc kun je ze nog steeds flink de vernieling in helpen.
Incabloc is één van die systemen, er zijn er diverse.
Die reclame was leuk! Sloegen ze door een ruit!
Timex was mijn tweede horloge, gekocht bij kapperszaak van Dillen in Doorweth!
Reclame was in 1973/1974
Zo rond die tijd (±1975) werkte ik bij V&D op de horloge afdeling. Daar verkochten we toen o.a. Velona (V&D huismerk), Seiko (ja ja, o.a. die mooie “TV-screen” automaten) en de eerste generatie LED horloges van Texas Instruments.
Ik kan me nog herinneren dat daar op een gegeven moment ook Timex bijkwam. Het was goedkoop en wij waren niet erg enthousiast over de “look & feel” van deze horloges. De kwaliteit was (toen) echt het minste van wat er op dat moment over de toonbank ging.