Shoulderless springbars zitten vast in lugs

Hoi!

Lang verhaal kort. Ik heb een horloge gekocht waarbij de originele quickrelease springbars zijn overgezet op een aftermarket band en de originele band is voorzien van shoulderless springbars. Deze is vervolgens terug geplaatst op het horloge, maar je raad het al… Geen drilled lugs en krijg de band er met geen mogelijkheid meer af. Shoulderless zegt het al, er zit geen randje op de springbar waarmee ik hem kan indrukken.

Ik heb online al even zitten zoeken en sommigen mensen krijgen het voor elkaar met tandenfloss. Dit heb ik niet in huis, maar wel geprobeerd met draad, deze breekt bij een bepaalde kracht, maar heb niet het idee dat ik met floss deze sprinbar eruit ga krijgen. Volgensmij zijn de pushpin holes vrij diep en zal ik de pushpin zowat kapot moeten breken om deze eruit te krijgen.

Iemand een tip om de band eraf te krijgen zonder schade aan te richten aan de lugs of band?

1 like

Is de band soepel genoeg om een stuk opzij te schuiven zodat je er een kniptangetje tussen kunt zetten en de springbar doorknippen?

3 likes

Dat ben ik nu inderdaad aan het overwegen, maar het is leer en vrij stug. In dat geval moet ik echt een hele sterke spitse tang hebben denk ik. Een normale kniptang is veel te dik. De band snijden is geen optie, originele band kost €180

het idee van de kniprang werkt altijd, als je horlogeband stug is kun je deze met een haarfohn wat verwarmen ( met beleid…) en dan is het leer soepeler geworden zodat je het een paar millimeter op kan schuiven zodat het bekje van de tang bij de pin kan, dat gaat lukken zo, succes

4 likes

Een mesje er tussen, die dan op het gedeelte kan dat in de lugs zit en dan het mesje naar de lederen band toe drukken terwijl je druk uit oefent op de springbar.

Hope it makes sense. :sweat_smile:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het mesje heeft in dit geval toch geen grip op het inverende gedeelte dat ik de lug zit?

In principe kan een fijn mesje net tussen de verdikking van de springbar en de lug.

Werkt niet altijd, maar toch wel vaak.

In echt slechtste geval band en springbar doorknippen.

Mesje geprobeerd, geen geluk.

Ik dacht hieraan, heel fijn zaagje.

Neem dan een dremel met een slijpschijfje

Zat ik ook aan te denken maar je zult dan toch de binnenkant vd lugs beschadigen. Niet het meest zichtbare gedeelte maar toch

1 like

Als ik het met zn tweeen doe misschien niet. Ene goed de band maar beneden drukken en zaagje bij de band houden.

Er bestaat zoiets als een HOLBUIGTANG, Daarmee zou je misschien de pin kunnen buigen terwijl die tussen de lugs zit. Met een beetje geluk springt ie er uit. Geen idee of dit werkt, zelf nooit geprobeerd, maar misschien een poging waard.

3 likes

Ik zou dat echt niet doen. Die dremel slijpschijfjes zijn zo dun als papier en vliegen echt door staal als boter. Een zaag gaat zoeken en vegen over zulk glad rond materiaal

1 like

Ik ben ermee naar een juwelier toegegaan die ik vertrouw en deze had de springbar doorgeknipt.

1 like

Gedaan zoals je zei en met succes!

Bedankt voor het meedenken allemaal :raised_hands:t2:

11 likes

Yes! :raised_hands:

1 like

hartstikke goed ! fijne avond

1 like

Zelfde! :+1:t2:

1 like

Mocht iemand in het vervolg het probleem hebben: flosdraad is je beste vriend.

1 like

Dit was het eerste was ik geprobeerd heb, ofja… normaal naaidraad, maar dat werkte bij mij voor geen meter. De lugholes zijn veel te diep in dit horloge en de springbars zaten er superstrak in.

1 like