Show hier je Bronzen horloge!

3 likes

Thanks voor je tips!
Ik heb nog een flieger liggen die wel wat patina kan gebruiken. Het is alleen een brons plated case en geen echte bronzen kast. Benieuwd of dat gaat lukken.

1 like

No problem! :+1:

Ik heb hier het azijn en bakpoeder toch nog maar ververst, want de patinering was heel minimaal.
Die reactie ziet er zo ongeveer uit:

Veel schuim en spetters.

Ook staat hij nu op de verwarming. Eens zien of het zo wat sneller oxideert.

Die siliconen dop die er tussen zit is mijn spetter-bescherming. (Direct contact met een spetter vreet de oxidelaag direct weer weg.)
Ook zie je hier hoe rustig het azijn ondertussen weer is.

1 like

Thanks voor de uitgebreide how to. Maakt de hoeveelheid bakpoeder nog uit?

1 like

Mij lijkt brons ook wel gaaf (patina) maar ik heb een oris 65 gehad met brons in de band en gaf gigantisch af.
Gewoon groene pols.
Is dat bij jullie niet?

1 like

Daar doe ik ook maar wat mee :grin: een half zakje op 1 drinkglas aan azijn ongeveer.
En doe mij maar niet na met het geheel op de verwarming zetten… Het azijn is nu aan het condenseren op het horloge :see_no_evil: dat was dom en dat had ik kunnen weten…
Zo nogmaals verversen denk ik…en dan geen warmte erbij :sweat_smile:

Nope :slight_smile: de mijne heeft een grote stalen caseback en zit op een nato. Dus ik heb geen brons in contact met m’n huid.

2 likes

Haha minder. Al doende leert men :laughing:

1 like

De tussenstand na ongeveer 4 uur sudderen:

Zal nog wel even wat langer moeten aangezien het grotendeels en dun laagje is wat er vrij makkelijk vanaf veegt… weer terug de pot in dus :grin:

2 likes

Dat gaat best snel zeg. Het is wel tof maar mij een beetje te groen :grimacing:

2 likes

NA van vandaag

10 likes

Ik heb ook wat geprobeerd met azijndampen:

4 likes

Het lijkt erger dan dat het eigenlijk is hoor. Een groot deel van deze laag zit er maar heel losjes op en veeg je er zo af; je houdt dus een veel lichtere laag over dan wat je hier ziet. Dat is ook de reden waarom ik het in etappes doe: langzaam aan stabiele laagjes opbouwen.

Is dit enkel azijn? Wat bakpoeder erin gooien versnelt het proces namelijk.
Mocht je echt ongeduldig zijn dan kan je dit nog doen:
(Hier is het minuten-werk…Iets te agressief voor mijn smaak :stuck_out_tongue: )

2 likes

Ok top. Van de week eens proberen.

1 like

Nog 1 berichtje dan… :grin:
De oxidelaag was nog dusdanig dun en fragiel dat deze bij het eerste contact met water volledig weg is gespoeld… :joy:

Misschien dat ik morgen dan toch de bovengenoemde agressievere methode ga testen :grin:

1 like

Als zn ding compleet schoon is, en je loopt de zee in, hoe snel gaat t dan?

Zeewater? Ligt eraan of je hem daarna afspoelt onder de kraan of niet. Doe je dat wel dan zal er helemaal niks gebeuren. Spoel je hem niet af dan zal je na een keer of 30 misschien wat lichte plekjes gaan zien. Zeewater gaat echt heel langzaam, anders zou dat een methode zijn om het geforceerd te laten patineren. (Lijkt me niet goed aangezien scheepspropellers uit brons/koperlegeringen worden gemaakt)
Enkel je horloge boven een bak ammoniak laten bungelen na een duik in de zee zal snel effect hebben. Maar dan ben je dit dus aan het doen :point_down:

Ik kan morgenavond vast wel even laten weten hoe dit is gegaan :grin:

2 likes

Ben benieuwd. Ik heb vorig jaar naar een bronzen horloge gezocht Toen weer gestopt en nu weer in gedachte. Kan ook een mooie bund-canvasstrap laten maken, verkleurd mn pols ook niet

1 like

Oh haha. Gewoon een paar dagen liggen dan, :laughing:

1 like

Okay, daar zijn wij weer! Ik had een paar minuten extra vanochtend dus heb ik hem gelijk maar gepatineerd :grin:
Ik kan rustig zeggen dat deze werkwijze (zout water en ammoniak) aanzienlijk sneller werkt!

Zie hier het resultaat van 2 behandelingen van 5 seconden in zout water, gevolgd door ongeveer 10 minuten boven ammoniak. (Net een koffiekopje aan ammoniak, dus veel heb je niet nodig)
Tot slot nog even laten drogen op de verwarming en Presto! :partying_face:

10 likes

Wow :open_mouth:
Dat ‘blend’ wel mooi met je dial kleur :grin:
Ik ga het voorlopig toch maar niet doen met mijn bronzen horloge, maar deze combi is wel tof!

3 likes