Show hier je horloges met LCD en LED display

Ik hoop het voor je. De display ziet er in ieder geval netjes uit. Het opnieuw persen+klik van de deksel op deze modellen is een pain in the *** …
Het PVD op dit specifieke model is trouwens geen zwart, maar heel erg donkerbruin

Helemaal uit Venezuela, ik schaam me bijna … bijna … Eerst maar eens schoonmaken als hij arriveert.

3 likes

Nouja, de halve wereld overvliegen voor mij …
zijn die pvd coatings nog te restaureren als ik zou willen?
Ik neem aan dat dat best een speciaal proces is.

1 like

Ik had ooit hetzelfde ‘probleem’ met de mijne. Maar op staal of leer (“di modell chronissimo”) doet deze het ook uitstekend, of misschien zelfs beter :ok_hand:

4 likes

Erg mooi. Band gewoon polijsten. Ziet ie er weer prachtig uit.

Groeten,

Coos

1 like

Ik ga me nog eens beraden over de band. :wink:

Die staat ook nog op de verlanglijst

Heb je deze “gespoten”?

Wat een geinig project, Edgar. Het resultaat mag er wezen tov de versleten goudlaag. Ik hoop dat de verf goed blijft zitten.
Dikke :+1:

2 likes

Blijft dat ooit zitten en hoe zit het tussen bewegende delen bij de band? Daar kan je toch nooit tussen spuiten?

Ik twijfel er over :wink: maar bewonder je vastberadenheid

mazzel!

Wat een gave seiko’s zitten hiertussen!! Je hebt mij getriggerd om eens te gaan googlen op deze modellen!

2 likes

Hoe bewaren jullie je vintage lcd en led horloges?
Zijn er do’s en dont’s?

1 like

Ik in elk geval verkeerd - vergeet de batterijen er nog wel eens uit te halen. Maar ja, te lang zonder stroom lijlt ook nog wel eens problemen te veroorzaken, dus…misschien kunnen de ervaren (quartz) kenners zoals @ernst en @MartijnV Martijn je betere tips geven Mat! Succes met je Crystron & Seiko’s

2 likes

Het belangrijkste advies wat ik je kan geven is:
Als je de horloges voor iets langere tijd niet draagt (zomer/winter etc), haal dan altijd de batterijen eruit.
Bewaar die batterijen dan vaak in een klein sealzakje, ze zijn vaak nog lang niet af.

Is de batterij aan zn eind (de betere LCD werkjes -Japans- geven dit vaak aan door de display te laten knipperen. Een ander duidelijk signaal is wanneer bij gebruik van het lampje de digits vaag worden); direct verwijderen of vervangen. Bij de mindere knoopcellen is er dan soms al vochtverlies.
Gebruik uitsluitend batterijen van hoge kwaliteit (Seiko, Seizaiken, Maxell, Sony. Dus bij voorkeur japans)
Sla je horloges goed afgesloten (de battery hatch) op.
Of bij een klikdeksel met een plakbandje even los onder het horloge totdat je weer een batterij plaatst. Zorg dan wel voor een vochtvrije omgeving, of doe ze in een sealzakje.

Bottom line is: voorkom lekkage van batterijen.
De meeste knoopcellen van bovenstaande kwaliteit geven het horloge lange tijd juice (12+ maanden)
Maar verwijder ze gewoon uit voorzorg, maak er een gewoonte van. Dan weet je zeker dat de horloges leeg zijn, en voorkom je dat je een lege batterij in je verzameling over het hoofd ziet.

4 likes

Hoi Ernst,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Hier kan ik wel mee vooruit! Ik heb een afgesloten display kast waar waarin ik ongeveer 30 horloges kwijt kan. Ik las ergens dat silicagel in de kast stoppen wel een must was. Wel erg jammer dat als je de batterij uit een horloge hebt gehaald je sochtend niet snel even dat horloge kan pakken…

Die zakjes liggen bij mij ook overal tussen. Ik bewaar ze allemaal :slight_smile:

Wel erg jammer dat als je de batterij uit een horloge hebt gehaald je sochtend niet snel even dat horloge kan pakken

Als je nog een kleine verzameling hebt dan zou ik ze met knoopcellen van goede kwaliteit gewoon lekker laten lopen hoor. Noteer even wanneer je een batterij hebt geplaatst en vervang ze na een maand of 10-12

2 likes

Ik heb dat ooit eens gehad toen ik een zakje lege batterijtjes naar het afvalpunt wilde brengen, maar dat vergat. Bleef een dag liggen op tafel. Op een geven moment hoorde ik een knalletje vergelijkbaar met zo’n trektouwtje/rotje, pats. Ik gooi de batterijen onder 1.45V weg, dus er zal nog spanning in het zakje hebben gezeten.
Ben er zeker van dat dit gebeurde door kortsluiting. Ik weet niet hoe je je batterijen bewaard, Edgar, maar leg ze voor de zekerheid allemaal maar in dezelfde houding (- down) als je ze niet in een sealzakje bewaard.
Sindsdien bewaar ik de lege batterijen in ieder geval iets zorgvuldiger (gebruikte volle zitten in een zakje)

1 like

Bekende situatie voor mij Ernst, en al sinds 1985 - alleen nog geen knal gelukkig tot nu toe. En er zijn nu toch genoeg inzamelpunten vergeleken met dertig jaar geleden…:sunglasses:

1 like