Show hier je Verdal horloge

Sinds kort ben ik in een vintage fase beland en vandaag een mooi stuk in ontvangst mogen nemen: een Verdal Tour de France van ergens tussen 1960-1970.
Ik trap af met een plaatje van mijn Verdal maar ben benieuwd wat er nog meer aan Verdal’s te bewonderen valt onder de forumleden, kortom: show je Verdal!

13 likes

Ik heb er geen, maar het is zeker mooi!

1 like

Ik zou zeggen, zoek op “Verdal 1946” en kijk daar alvast. (Link kopiëren werkt bij mij weer eens niet)

1 like

Dank, had op Verdal en Tour de France gezocht en dacht origineel te zijn :man_facepalming:

1 like

Mooi

1 like

Ergens in een van mijn :watch: :stopwatch: kastlades was deze “verborgen” gebleven :eyes:
Ooit in België gekocht samen met een Minerva cal.49, en in een lade beland maar niet “echt” vergeten :wink:
Die van jou is een mooie :watch:, en wat voor een uurwerk tikt erin?

6 likes

Da’s ook een mooie! Zonde om in een lade te laten liggen.
De mijne is een Unitas 6325 (17 Jewels, 21.600 bph), handopwinder.

1 like

6 likes

7 likes

De Verdal van mijn grootvader, moet blijkbaar een cadeau geweest zijn van de collega’s bij zijn pensionering.

Ik kreeg hem na zijn overlijden. Lokale juwelier/horlogemaker in Kontich had hem ooit gerepareerd door de automaatmodule er uit te halen. Voilà, nu heb je een handopwinder :upside_down_face:

6 likes

Mooi deze! Als nieuw

Mooie herinnering aan je grootvader en een prima draagbaar horloge :+1:

1 like

Maar.nu toch wel in volle ere hersteld?

1 like

uiteraard Serge :slight_smile:
zat een ETA 2472 in, dus geen probleem om een passende auto module en rotor voor te vinden
bij mijn weten zijn de rotor’s van Verdal niet getekend met het merk

2 likes

Prachtig horloge met de doos. Super!!

1 like

3 likes

Prachtig! Heb je ook nog een foto van het hele bandje met gesp?

1 like

Helaas, foto is van ruim 2 jaar geleden, horloge is niet meer bij mij :innocent:

Verdal - Tour de France

Eén van de merken die ik dankzij Hf heb ontdekt en waarover ik veel leuke weetjes heb gelezen is Verdal. Er was voor mij echter geen directe aanleiding om een Verdal toe te voegen aan de collectie. Door toeval draait mijn leven sinds een paar weken opeens om fietsen (jullie verwachtten dat ik zou zeggen horloges, hè?!).

De zoektocht naar een Verdal kon daardoor beginnen. Een ‘gewone’ met een hele fraaie wijzerplaat kon ik met moeite weestaan. Toch was dat geen Tour de France, het model dat door iedereen bejubeld werd. Ik vond uiteindelijk via dezelfde Fransman deze TdF, met Wehrmachtsuhrwerk, de AS 1130, 17 jewels. De aanduiding 6300 is het modeltype, toch? De AS was er vanaf '55, maar welk bouwjaar deze heeft weet ik nog niet. Denk jaren begin jaren '60.

De kast is voorzien van de dubbele deksel en heeft lichte gebruikssporen. De kroon heeft het zeepaardje als logo. De wijzerplaat oogt als nieuw. De inzetrand mag iets schoner gepoets worden. Het tritium ziet er op de cijferindexen goed uit, op de wijzers zie je dat het verouderingsproces is ingezet. Het is geen Seiko duiker, maar de leesbaarheid in het donker is verrassend goed.

Een hoop Tour de France exemplaren zijn de beaters van vroeger, met flink wat werk om ze in goede conditie te krijgen. Ook vet, maar deze oogde wat overtuigender om ook naar werk te dragen.

De komst van deze Verdal is wel meteen het sluitstuk van mijn vintage verzameling. In ieder geval ben ik heel blij met dit exemplaar. Het is een horloge om veel gedragen te worden, te koesteren en netjes te houden zonder er supervoorzichtig mee te hoeven zijn.

Er passen flink wat verschillende soorten en kleuren bandjes bij, het helpt dat er drilled lugholes in de kast ziiten. Ik denk dat dit uiteindelijk weer een perlon wordt. Dat vind ik lekker zitten en maakt het iets meer casual voor mij. Jullie zullen de verschillende varianten wel voorbij zien komen.

Hier een foto van eenzelfde exemplaar met de originele stalen band.

8 likes

Is dat de originele band?? Met dat goudkleur?

Ik heb altijd gedacht dat dat gewoon mijn vaders slechte smaak was.

1 like