Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Erg gaaf!! Minerva heeft ze uiteraard ook gemaakt, is een vd weinige varianten die ik nog niet heb.

1 like

Stopwatch dus, gaaf ding!

1 like

Het was al laat, erg wakker was ik blijkbaar niet meer. Ik bedoelde inderdaad stopwatch :blush::sweat_smile:

1 like

Dan heb je nog een verzameldoel, altijd fijn :grin:
Voordat ik deze tegenkwam wist ik niet dat Tissot ze ook geleverd had :blush:

1 like

13 likes

Gruen Pentagon uit 1924:

Achtergrondinformatie hier:

15 likes

Deze Hebdomas heb ik een keer van @vinwat gekocht en ben er nog steeds erg blij mee. Loopt erg goed.

12 likes

Eindelijk een glaasje op de 1906 hunter weten te krijgen. De savonnette glaasjes die ik kon vinden waren te plat en zaten klem bovenop de minuutpijp, en de laagst low dome was te hoog en veel te dik dus wilde het deksel niet meer dicht.
Dus een paar avonden achter de draaibank gezeten en met schuurpapier die low dome aan alle kanten afgeschuurd tot er een dun velletje van over was en het deksel eindelijk weer dicht kon.

Glaasje moet nog wel wat beter gepolijst, onder een spot zie je nog wel de nodige schuurkrassen zitten, maar ik was er wel even klaar mee. :sweat_smile:

Grappig detail wat ik laatst opmerkte toen ik deze kocht; alle zakhorloges die ik heb die ouder zijn dan deze hebben Romeinse cijfers op de wijzerplaat, en alle zakhorloges die nieuwer zijn hebben Arabische cijfers.
Zo rond de eeuwwisseling zit daar dus een vrij duidelijke overgang. (In elk geval bij Tissot):grin:

9 likes

Een paar foto’s van de zakhorloges van m’n vader…
Oa…Junghans, Breguet, Lincoln
Gr

10 likes

Het kan altijd nog gekker. Ik heb een Slava stopwatch waarbij de wijzer 1omwenteling in 1 seconde maakt ….

1 like

Even op youtube gekeken, ook een cool ding :+1:
Beat rate is volgens mij wel hetzelfde, ook 360.000 bph :thinking:

1 like

Leuke knol, Chester 1886.

12 likes

Zo, dat is een flinke knol inderdaad :grin:

1 like

Hier laat ik een fraai Engels zakhorloge zien in een zilveren kast met zilveren buitenkast als extra bescherming.

Het betreft hier een snek-spillegang uurwerk uit de periode begin 1700, vermoedelijk omstreeks 1725 geproduceerd.
Er zitten een paar haarlijnbreuken op de wijzerplaat, die er in de loop van de afgelopen 300 jaar onvermijdelijk op zijn gekomen. De tand des tijds zal ik maar zeggen.
Verder zijn er zijn geen schilfers van het email afgebroken, de wijzerplaat is verder dus onbeschadigd.
Het uurwerk is een paar jaar geleden volledig door mij gerestaureerd en functioneert perfect. De bijpassende sleutel zit er eveneens bij.

Ik moet langzaam aan toch wel gaan opruimen i.v.m. het onvermijdelijke voortgaande patroon dat het ouder worden sneller gaat dan je wilt, en Petrus ontmoeten heeft bij mij immer nog geen prioriteit, maar toch het leeftijd getal gaat sneller dan de inflatie.
En natuurlijk ook het inkrimpen van mijn collectie.

Dit zeer fraai zakhorloge gaat dus zondag mee naar de rikketik waar ik het aanbied tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit dat een echte liefhebber van zakhorloges dit exemplaar wil inlijven in haar/zijn verzameling.

Liefhebbers van zakhorloges, met name die geïnteresseerd zijn om dit exemplaar in bezit te willen krijgen kunnen mij altijd een bericht sturen, of zondag op de rikketikbeurs langskomen.
dixi

13 likes

Zakhorloge dat van mijn overgrootvader is geweest. Iemand die meer over dit merk weet?

8 likes

Leuke Lip. Volgens mij is dit uurwerk en alle apparatuur om ze te maken later aan de Sovjets verkocht? (Zim)

9 likes

Ik dacht dat het iets met Cortebert te maken had, maar op Mikrolisk zijn ook andere hits:

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Tellus&searchMode=exact&searchWhere=all

2 likes

Beste @vinwat, dit is geen verkooptopic.

Leuke Molnija

1 like

Hier ookmaar even posten, anders raakt dit mooie topic in de vergetelheid.
Eén van de laatste Roskopf zakhorloges. Uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
Deze heeft zelfs al wijzerverstelling door middel van uittrekken van de kroon.

10 likes