…wat voor een dan ook…
Een pretentieloos exemplaar uit de jaren 1960. Niks swinging sixties, een en al functionaliteit in een maillechort kast. De Unitas 6445 loopt uitstekend, mist enkele seconden per dag.
E. Chasles was een juwelier/horloger in het Franse Chateaubriant.
Blijft ook een fraai exemplaar . Zo’n bewerkte Huguenin kast ontbreekt hier nog in de collectie. Tenminste, in fatsoenlijke staat. Ik heb er wel een maar dat is een stuk schroot
En dat dragen… tja, veel verder dan de intentie om dat een keer te doen is het nog niet gekomen
Mooi! Geen barsten in de wijzerplaat.
Is de rode opdruk later door de eigenaar aangebracht? Opvallend maar 1 kastschroef. Was Locle ipv LeLocle in die tijd standaard?
Ja die wijzerplaat is echt heel netjes, nog geen barsten kunnen ontdekken
Denk dat het uurwerk aan de andere kant een pennetje heeft dat je achter de rand van de kast moet steken, dat ben ik wel eens tegengekomenbij zulke oudjes. Maar heb nog niet gekeken of het bij deze ook zo is.
Inderdaad staat er altijd Locle op en nooit Le Locle. Ook bij andere merken zie je dat er bij oude horloges nooit Le Locle op staat. Mogelijk is dat bij de plaatsnaam ooit ook gewijzigd, of de manier waarop het gebruikt werd
Ik heb de indruk dat de rode cijfers gewoon zijn meegebakken in het emaille, net als de zwarte cijfers. Heb wat stofjes van de wijzerplaat gehaald en er is me geen verschil opgevallen.
Het is in ieder geval een militair horloge
Jammer van de wijzerplaat, zal wel een klus worden om die op te knappen.
Er staat heel onduidelijk chronometre en JC op de wijzerplaat onder de 12, iemand een idee wat dat inhoud ?
Het uurwerk lijkt me een Junghans J9 uurwerk.
Hier zijn de verschillen in diverse uurwerken te vinden.
Junghans J9, updated 05.05.2022 - Helicopters, pocket watches, flight simulation, tools.
Klopt,
Maar wat dat chronometre en JC betekend op de wijzerplaat, iemand een idee ?
“Chronometre” betekent niet veel meer behalve dat je er tijd kan mee meten. Alles met een secondewijzer met duidelijke secondentrack dus. Heel veel vroeger had je geen secondewijzer (enkel uur/minuut) en dan was dat vrij lastig.
JC zegt me niet veel maar is het “merk”. Op Mikrolisk - The horological trade mark index zijn er een aantal mogelijke hits, maar zou ook een ander kunnen zijn.
Bedankt voor de info.
Mooie!