En hij loopt prima, gewoon leuk.
Bas reageert niet op jouw horloge
Ok, mijn fout.
Ja maar die van jou is ook speciaal!
Dank je.
Dank je.
Ik heb al jaren gezocht, maar deze van DuBois1785 nog niet elders aangetroffen. Zijn er denk ik niet zo veel van dus dat maakt hem zeker speciaal ondanks de wijzerplaat met een klein deukje.
Ik heb laatst een dameshorloge gekocht van Elka.
Daar zit een Dubois binnenwerk in…
Wat een beauties ! Prachtig
Hier laat ik een snek spillegang horloge zien met een buitenkast bekleed met roggeleer.
Dit soort bekleding kom je niet zo veel meer tegen en zie je niet zo veel meer bij oude zakhorloges, Leer slijt weg en dan kom je buitenkasten tegen zonder bekleding.
Wel zie je nog bekleding van schildpad deksels. die slijten minder snel weg.
Dit horloge is gemaakt in London, omstreeks l825, dus rond 200 jaar oud.
Hand gemaakte beetle en poke wijzers. Wijzerplaat nog zonder haarscheurtjes, kortom een leuk ding om in de collectie te hebben.
Voor de ultieme verzamelaars van oude zakhorloges
dixi
Meer dan een beetje zeldzaam zo!
Erg mooi.
Zoiets zou ik nou ook wel willen. Helaas zijn ze erg aan de prijs.
Ja, er zijn veel zakhorloges te koop voor weinig, dat zijn dan de simpele zakhorloges.
Begin 1900 werden er veel geproduceerd.
De cilinder uurwerken kwamen in en werden in grote getale gemaakt.
Maar nu dus, een kleine 100 jaar later, is er geen horlogemaker die er nog wat aan wil gaan doen.
Een cilinder uurwerk waarvan een tap is afgebroken of de cilinder is geruïneerd of wat dan ook, is een reparatie die bijna niet meer wordt gedaan.
Wel, wat is dan de oorzaak.
Geen juiste gereedschap, geen onderdelen, maar met name het missen van de kennis om dat te repareren. Het wordt al lang niet meer onderwezen op de horlogemakers vakschool.
Conclusie een cilinder zakhorloge wat stuk is, waar dan de cilinder moet worden gerepareerd is in feite niets meer waard.
De oude zakhorloges zoals de snek spillegang horloges, zijn nog wel te vinden ook hier zie je veel uurwerken waar nogal aan is gerommeld.
De ketting is vaak stuk of de balans is gebroken, maar veelal is bij het gedeelte waar de veerton zit op de platine het log, dus het tapgat uitgesleten.
Wel, op zich geen probleem, alleen waren er ook zo ongeveer 200 jaar geleden scrupuleuze horlogemakers die dan simpel met een pons het koper iets terug sloeg waardoor het log weer enigszins rond werd en de reparatie was zeg maar gedaan.
Dat het niet kundig is gerepareerd is duidelijk, maar de klant had er toch geen verstand van, het horloge functioneerde immers weer. Wist hij veel.
In ieder geval, zijn dit soort horloges uit die tijd vaak heel fraai, soms met dubbele en ook wel eens met een driedubbele kast, bekleed met leer of schildpad, wat overigens het meeste voorkomt, vaak nog bewerkt met ingelegd zilver.
Tja dat soort horloges zijn dus wel geld waard, met name als er ook nog eens een complicatie is ingebouwd, zoals slagwerk, of datum.
Ik heb een zakhorloge met een datum aanduiding op de wijzerplaat wat is gemaakt omstreeks 1730. Bijna 300 jaar oud.
Denk eens na, geen elektrisch licht, geen draaibank met een elektro motor, geen modern gereedschap, sommige gereedschappen werden zelf gemaakt alles met de hand, dus ook de onderdelen. Daar kunnen wij nog wat van leren.
Tja, dit zijn de ultieme verzamelaar items.
Wat wil een verzamelaar nu in feite, heel veel allerlei en diverse horloges waarvan de meeste niet veel in waarde zijn of een uitgelezen collectie opbouwen met weinig horloges maar die apart zijn, zeldzaam in soort, zoals met bepaalde complicaties, of ooit voor een bepaalde doelgroep gemaakt.
Wel, ga er maar aan.
Moeilijk om daar een antwoord op te geven.
Zeker op een zeldzame zonnige zondag ochtend.
dixi
Van mijn fijne collega @werner gekregen
Deze had serieus weer wat aandacht nodig en verloor ook dikke 10 minuten per dag. Na inkorten van de spiraal en beaterror corrigeren tikt deze weer vrolijk op tijd (zo goed dat dit penankertje kan)
Mooi dat het je gelukt is om deze mooie Thiel (voorloper van Ruhla) weer een 2e leven te geven.