Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ja een heerlijke klapperkast is het. :grin:

2 likes

Een naamloos zakhorloge, zal ergens rond 1900 zijn? Geen idee. Moet nog even zorgen voor een passende sleutel om het horloge op te draaien. Cilindergang, 4 jewels, zal destijds niet het allerduurste horloge zijn geweest. Maar vooralsnog lijkt het nog wel heel en aan de vele inscripties op de deksel te zien, is het wel regelmatig onderhouden.

4 likes

De wijzerplaat valt waarschijnlijk niet meer te redden maar voor de ketting alleen al zou je die meenemen :ok_hand:

2 likes

Ik had nog nooit van dit merk gehoord.
Ziet er wel leuk uit vind ik.

5 likes

Milano?

Erfstuk van mijn overgroot vader, geheel compleet zelfs met doosje en aankoop bewijs van Heetman erbij uit 1909, toen nog zittende aan de Hoogstraat.

11 likes

Interessant. Met aan de ketting een zegelstempel. Daar kun je je familiewapen in laten graveren :slightly_smiling_face:

Ik denk dit uurwerk al eens eerder gezien te hebben. Bautte, vermoed ik; en dan dus waarschijnlijk vóór 1900.

Vergeef het me als ik het verkeerd zie; ik heb totaal geen technische ervaring (motorisch ongeschikt :disappointed:), maar hoort hier geen pal (click) ?
palletje

3 likes

Heel mooi erfstuk. Volgens het Mikrolisk register:

1 like

Een Roskopf mechanisme.
De typische Roskopf wijzers en het knopje voor de wijzerverstelling op 11 uur.

Nee hoor.
Anders zou patent verkeerd staan.

Dit vermeldt Mikrolisk.

1 like

Had ik ook gevonden, maar verder niets over dit merk.

NA Zakhorloge van mijn stiefvader gekregen. Hij had hem ooit gekocht voor zijn vader in India.

6 likes

9 likes

14 likes

5 likes

Nu heb ik al eens eerder een zakhorloge laten zien met een datum aanduiding uit 1730.
Maar de tijd is niet stil blijven staan in de manufacturen horlogerie wereld.

Hier is een aardig voorbeeld van het begin van de innovatie van de simpele complicaties eind 1800 begin 1900.

Een cilinder zakhorloge met een dag aanduiding plus nog eens de vermelding van de naam van de bijbehorende dag zelf.

In een simpele zilveren kast, voor de toen beter gesitueerde man moet je maar denken.

Dit horloge heeft al een ingebouwde opwindstift, ook dat was al een nieuwe innovatie.
Links en rechts van de opwindstift zie je de pushpinnen om de dag en dag naam aanduiding te verstellen.
Uiteraard moest ik het eerst onderhanden nemen om het weer in beweging te krijgen.

Een aardige bijkomstigheid in de collectie van zakhorloges.
dixi

17 likes

Vorige week deze binnen gekregen bij een kavel van een zakhorlogestandaard en wat zakhorlogekettinkjes.
Net even gekeken maar de balansas is gebroken, helaas.

3 likes

Dat zal wel een lastige zijn om te repareren, denk ik.

1 like

Ja, denk het ook. Eerst uitzoeken welk uurwerk er in zit en dan eens kijken of er nog iets voor te krijgen is.