Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Als je de rest van het cilindertje nog kan vinden, misschien ligt het in het uurwerkje, dan zou je het misschien kunnen opmeten en ben je al een stuk verder.

1 like

Hoi Ton, wat ik zo snel even op de foto kan zien is de cilinder gebroken.
Hier moet een complete nieuwe cilinder in worden geperst.
Stuur het maar naar mij op, dan pers ik er wel een nieuwe cilinder in.
Je weet wel waar het naar toe moet.
groet
dixi

5 likes

Hoi Huib,

Bedankt voor je reactie en ik ga het zakhorloge naar je opsturen!

1 like

Zou U dat uit willen leggen hoe dat moet met foto`s en zo.
Ik zou wel willen leren hoe dit gedaan wordt.
Ben reuze benieuwd.

Wat wil je weten?

Hoe zo iets gedaan wordt, met foto`s erbij.
Op youtube is er bijna niet over te vinden hoe een cilinder vervangen wordt.

Dat is een bijna uitgestorven vak.
Daarbij zijn er ook bepaalde gereedschappen nodig die de meeste horlogemakers niet meer hebben. Onderdelen zijn er ook bijna niet meer te vinden.
Het cilinderuurwerk wordt denk ik al zeker meer dan 60 jaar niet meer als lesmateriaal op de horlogemaker vakschool gegeven.

Conclusie, er zijn nog maar heel weinig horlogemakers die er nog wat mee kunnen en willen doen.
Maar dat geldt ook voor de snek spillegang zakhorloges.
Probeer maar eens een horlogemaker te vinden die nog aan dit soort uurwerken wil werken.
dixi

5 likes

Vandaar dat ik het wel zou willen leren, ook door foto`s en tekst, omdat het bijna niemand meer kent of doet, en er zijn er zoveel waar men op zou kunnen oefenen.

Gereedschap heb ik al wel wat bij elkaar kunnen sprokkelen, maar ik weet niet wat je allemaal nodig zou hebben.

klembankjes om de tampons uit te slaan.
Speciale ponsen om de tampons eruit te slaan.
Ponsen om nieuwe tampons in te persen.
meet gereedschap om de hoogtelucht te meten tussen de lagerstenen en om de nieuwe cilinder op te meten of de tampons op de juiste maat in de cilinder zitten.
Dan heb je ook nog onderdelen nodig, zoals tampons voor de bovenkant en de onderkant.
Tevens nieuwe cilinders als die vervangen moeten worden.
Ook de bussen waar de cilinder in wordt geperst die dan vervolgens weer in het balanswiel moet worden geperst.

Kortom diverse gereedschappen en onderdelen die nodig zijn om het klusje te klaren.
Maar wat heel belangrijk is, de kennis resp. skills om dit soort klusjes te kunnen doen.
dixi

13 likes

Niet van mij hoor, was het maar waar!!
Zo een zou bij jou in goede handen zijn Huib!

8 likes

Ha, dat is een hele fraaie. Ik heb bijna net zo’n horloge.
ook uit dezelfde periode van Isaac Soret, alles hand gemaakt.

15 likes

Prachtig!!

12 likes

Volgens mij heb ik nagenoeg het gereedschap al.
De bussen waar de cilinder is zit wordt die niet hergebruikt ?
De kennis heb ik nog niet, maar ik probeer die wel te krijgen.

Ik heb het zakhorloge nog even wat opgeknapt,
2 losse stukjes van de wijzerplaat terug op hun plek, wijzerplaat gepoetst en het glaasje gepolijst zodat het netjes op vakantie kan richting @vinwat om te herstellen.

Voor:

Na:

Ik zie nu dat het losse stukje wijzerplaat op de “voor:” foto ook al op zijn plekt ligt maar was nog niet gelijmd maar nu dus wel. :joy:

4 likes

Beste mensen een vriend van mij heeft onderstaande horloge uit een erfenis ontvangen.
Verder weinig bekend over dit horloge.

Loopt prima maar de locale horlogezaak wilde hem geen servicebeurt geven. Hadden er weinig zin in begreep ik.
Iemand in ongeving NOORD-BRABANT (voorkeur Breda e.o.)

een adres waar ze wel een servicebeurt willen geven?

4 likes

Oeioei. Ja, ik kan me voorstellen dat een doordeweekse horlogeboer zich daar niet wil aan wagen.

Als het al loopt zal het wellicht wel meevallen verder. Een nieuw glas is peanuts, de plaat wat fixeren zou misschien niet slecht zijn, eventueel proberen retoucheren.

Kijk eens hier:

@Serge2: Hoe lang is je wachtlijst intussen? Jij zit wel (min of meer) in de buurt geloof ik :sunglasses:

2 likes

Thanks voor de info.:wink:
Weet niet of dit horloge het nog waard is. Zit wel emotionele waarde aan maar de financiële waarde is een paar euro denk ik. Ik ga eens informeren.

3 likes

Vandaag dit mooie Medana zakhorloge gekregen van een klant. De Medana was helaas niet op te winden dus vanavond maar even de deksels open gemaakt maar helaas is ook bij dit zakhorloge de balansas defect.

5 likes