Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Geinige wijzers! En blijf het medana logo mooi vinden.

1 like

8 likes

Ja, ik was gister aan het zoeken op Google maar ben deze wijzers niet tegen gekomen, wel met een klein rondje er in.
Gelukkig zag ik ook al wat “onderdelen” uurwerken dus denk dat ik deze weer ga herstellen.

1 like

7 likes

Weer aan de praat gekregen?

Hij liep toen ik hem kocht ligt nu alweer een tijdje stil. Nog geen zin gehad om hem uit elkaar te halen. Noet mijn favorieten uurwerken… wel mooie massief silveren kast en ketting.

Dat is leuk om lekker te poetsen!

Zeker. Vindt t altijd zo eng om die balansveer los te halen om het juweeltje te olieen. Zit geperst zonder schroefje en heb daar de spullen niet voor. Wil het ook niet verder om zeep helpen.:sweat_smile:

Ook niet vanaf de onderkant geschroefd?
Dan kun je altijd nog een druppeltje ’ doorprikken ’ .
( Of je moet een automatische druppel gever hebben)
“Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”

1 like

Ja dat juweelplaatje zit geschroeft maar haal dan liever de veer helemaal los zodat ik die niet beschadig en die zit geperst in de brug.

1 like

O de piton zit niet geschroefd. Ja dat is lastig. Inderdaad zit soms de balans spiraal alleen met een spietje geklemd. Dat is hels om los te maken Zou ik ook niet aan beginnen.

1 like

Dat bedoelde ik inderdaad. Had het eigelijk als donor gekocht maar niet goed gekeken naar de grote dus stond te kijken hoe klein deze was. Foutje…:sweat_smile:

Kunnen jullie dat alsjeblieft niet doen? Ik kom zoveel zilveren zakhorloges tegen die naar de knoppen gepoetst zijn door overijverige poetsers. Bij elke keer poetsen verdwijnt er weer materiaal. Alle mooie versieringen verdwijnen. Doop de kast gewoon even in een zilverbadje, of in sodawater met een stukje aluminiumfolie, maar a.u.b. niet poetsen!

Zo, dat moest ik even kwijt :innocent:

3 likes

Ja, dat doe ik inderdaad altijd. En niet eens altijd, want mooi patina is ook niet mis.

1 like

Ah, dan is het goed :blush::+1:
Ik laat ze vaak ook gewoon zoals ze zijn, kan inderdaad heel mooi zijn.

Thx voor de tip. Heb er zelf nog niks aan gedaan vindt het wel mooi hoe het er nu uitziet, heb me laten vertellen dat de rose/goudkleur in de grafering bladgoud is.

2 likes

Dat groene zou misschien ook groen goud kunnen zijn, dat werd vroeger ook nog wel eens gebruikt :thinking:

2 likes

Besten!

Iemand een idee met wat voor zakhorloge ik hiet te maken heb? Is van een kennis, van zijn opa geweest en wil m verkopen.
Op de plaat niks zichtbaar, zit een doosje bij (origineel?) met Silvana erop. 14K merkteken in deksel.
Superieure kwaliteit volgens de inscriptie :smiley:

Hoop dat iemand er wat zinnigs over kan zeggen…

Dank!

3 likes

In elk geval is het een quarter repeater; die slaat met een gong de uren en kwartieren als je de knop bedient. Mooi ding; een plaatje van het binnenwerk zou het helemaal afmaken :grin:

1 like

Vandaag maar weer eens een leuk oud apart zakhorloge posten.

Hier laat ik een kalender zakhorloge zien van A.C Dos Santos uit Lisboa in een zilveren behuizing uit 1890. Met een Zwitsers uurwerk van J. Richard uit Geneve met een aparte ankergang.

Zeker een collectie item voor de liefhebber-collectioneurs van ultieme oude zakhorloges.

Deze gaat overigens mee naar de beurs in Vise, reden, ik moet langzaam mijn horloge verzameling toch wel eens gaan uitdunnen, het is dus niet anders. :sleepy:

Geïnteresseerde forum verzamelaars kunnen mij nog voor de beurs datum benaderen om het eventueel over te nemen.
Ik zie het liever naar een gepassioneerde forumverzamelaar gaan dan naar een vreemde snuiter.
dixi

10 likes