Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Pas binnen gekomen.
Een dubbele.1 horloge met 2 wijzerplaten.

13 likes

Leuk, Ottomaanse en Europese versie, handig in Istanbul :wink:

1 like

Hier zie je een jumbo zakhorloge van 65 mm. kast diameter.
Simpel uurwerkje met ankergang.
Na een clinic dag weet je hoe dit soort uurwerken in elkaar zit en kan je vervolgens zelf dit goliath zakhorloge simpel een service beurt geven.
Dat scheelt een boel geld en je heb tevens plezier in het op orde houden van jouw horloge collectie.

12 likes

Het merk dat er op staat is Exclusif.
Heeft iemand misschien info over dit soort horloges ?

Twee (gratis gekregen) defecte horloges die ik op termijn graag zelf zou kunnen restaureren. Een heeft geen merk op de plaats, de andere “Utila”.

2 likes

Vandaag binnen gekomen.
Heeft er iemand misschien info over dat zakhorloge met die dubbele wijzerplaat ?

6 likes

Deze voor de duiven liefhebber net binnen. “Colombophile”.

Ik heb er nog één met hetzelfde uurwerk, maar dan zonder de seconde wijzer aanpassing.

Grote horloges

13 likes

Dat zijn stevige jongens inderdaad; 70-80 mm of zoiets?

1 like

Idd, 65 ongeveer.

1 like

Zo groot heb ik ze niet; dit is mijn zwaarste jongen; zilveren Tissot uit 1876, 150 gram schoon aan de haak. Diameter zal denk ik net onder de 60 mm zitten.

6 likes

Mooie, die van mij zijn van “argentan” oftewel een duur woord voor “zilverkleurig metaal”.

2 likes

Ja die heb ik ook wel :grin: Klinkt duurder dan het is.
Verder heb ik ook nog een horloge met een “platinine” kast. Zelfde soort rommel, andere bedrieglijke naam :laughing:

2 likes

image

Logo van Japy Frères, Besançon, Frankrijk.
Mooie horloges. Zouden deze werkelijk gebruikt zijn als tijdmeting bij duivenwedstrijdvluchten?

2 likes

Nee. Of toch zeker niet officieel, daarvoor had je de geijkte “compteurs”. :smile:

Voor de fanatieke liefhebber die zelf wil meevolgen misschien :grin:

1 like

Marketing dingetje kan ook natuurlijk.

1 like

Een “constateur” van wijlen mijn schoonvader doet hier nog dienst als huiskamerklok. Die dateert van rond 1925. Ik vroeg mij af hoe het vóór die tijd was.

in Japan hadden ze “platinon” en “neoplatinum”/“neo-platinum”

2 likes

Veel manieren om mensen om de tuin te leiden :grin:

Ik zag een recente Japanse listing waar het inderdaad leek of iemand dacht dat hij echt platinum verkocht! Nu kan ik het een Japanner die iets geërfd heeft niet direct kwalijk nemen dat hij de nuance niet begrijpt, maar ik hoop dat kopers beter hun huiswerk doen. :sweat_smile:

1 like

Het is ook niet helemaal onmogelijk, je komt nog wel eens vintage platina horloges tegen. Dus als je even niet helemaal goed leest :rofl: