Idd, ik zag J.W. Benson staan, dat moest goed spul zijn.
briljant, die 10jr garantie!
Idd, op doorslijten van de vergulding. (Die er nu ook nog heel mooi uit ziet)
Weet iemand wat dit van merkje is op een savonnette zakhorloge het lijkt 14k maar er staat k14 en onder de 4 lijkt bijna wel een ander cijfer te staan
Ik ben hier nieuw ik moet even kijken hoe ik een foto toevoeg
Weer een mooie vondst vanuit de kast van oma. Qua waarde geen unieke, maar wel qua familiewaarde. Nu nog even onderzoek doen, mooi taakje voor een vrije middag.
Deze s opgevist vanaf de bodem van m’n onuitputtelijke voorraad “kapotte uurwerken die ik ooit s moet (laten) herstellen”.
Afgaande van de gravering moet deze uitgebracht zijn in 1905; ter ere van 75jarig bestaan van België.
Verder weet ik er he-le-maal niks van ![]()
![]()
Weetjes van jullie omtrent deze zouden zeker welkom zijn!
Bedankt! Dat was erg interessant om lezen. Dus m’n klokje is helemaal niks speciaals; maar heeft wel n speciale geschiedenis achter zich.
Goed genoeg voor mij ![]()
Nog een feitje:
ter gelegenheid van 75 jaar koninkrijk zou een herdenkingspenning worden geslagen. Daartoe werd een wedstrijd uitgeschreven: 20 kunstenaars werden uitgenodigd om een ontwerp in te dienen.
Er kwamen 14 inzendingen. Gekozen werd een penning met een dame met vlag en leeuw. In een museum in Gent ligt zo een exemplaar.
HET VOLGENDE IS ZOMAAR EEN GEDACHTE VAN MIJ:
Het lijkt mij dat de achterzijde van uw horloge best mogelijk een soort penning is;
ziehier:

Als dat werkelijk zo is: is dit misschien een van de ingezonden penningen die niet met de winst ging strijken?
Ik heb er tot nu toe niets over kunnen terugvinden; misschien heeft iemand toegang tot andere bronnen van informatie hierover
Vandaag een Deens cilindergang zakhorloge geserviced. Verkocht door P.Sörensen uit Grenaa. Het uurwerk is gestempeld met een F onder een maansikkel en dat hoort weer bij J.C.Filtenborg uit Aarhus.
Op de emaille wijzerplaat is een (lak)transfer geplakt die de 24 uurs schaal heeft. Dat zie je wel meer bij zakhorloges. Deze transfer is in de loop van de meer dan 100 jaar een beetje aan het vergaan, maar ik laat het toch zitten. Dit horloge is erg vaak geserviced en de 1e leesbare service mark die er in staat is uit 1914. Het horloge is verder nog in goede staat en loopt goed.
Ik heb er nog een aantal te gaan.
Kun je me eventueel specifiëren in welk museum in Gent? Mss ga ik er maar s langs; woon er toch vlakbij.
Nog enkele details van
de graveringen voor de sfeer