Een Eclipse type 1 ziet er exact zo uit; zie a.u.b. HIER
Heel mooi zakhorloge overigens, en in gave staat ![]()
Een Eclipse type 1 ziet er exact zo uit; zie a.u.b. HIER
Heel mooi zakhorloge overigens, en in gave staat ![]()
Dank je Alphons. Dat is ie inderdaad. Ook de wijzerplaat zijde klopt.
Ik heb het uurwerk vanochtend gerepareerd.
Nog eentje voor vandaag.
Een sleutel opwinder waar eigenlijk al teveel aan gerommeld is. Er zit een Geneva stopmechanisme op, of zat er op. Het is helemaal weg zoals zo vaak. Het werkt zo ook wel, maar het was leuker als het nog kompleet zou zijn.
Een sleutel opwinder is grofweg voor 1900 te schatten qua leeftijd dus deze heeft al de nodige jaren er op zitten.
Het uurwerk schoongemaakt en weer netjes gemonteerd.
Cilindergang uurwerk
8 robijntjes, dat is voor een cilinder uurwerk al behoorlijk.
En de voorkant. Nu maar afwachten of ie een beetje de tijd wil houden.
Mooie wijzers op een strakke wijzerplaat. Geinig dat contrast. Leuke aanwinst.
Ik heb die zakhorloges al een jaar of 20 minstens. Nu kwam ik ze weer tegen en kan ik ondertussen een beetje sleutelen aan horloges dus nu komen er een paar aan de beurt om een beetje op te knappen. Er zijn er ook een aantal die ik niet kan repareren in verband met kapotte cilinders.
Wat een leuke vrolijke wijzerplaat! Laat het voorjaar maar komen ![]()
Als je dat wil leren, dan hoor ik het wel.
dixi
Rockford Illenois, een groot en zwaar Amerikaans zakhorloge met serial number 119342 en die is volgens de database van Rockford gebouwd in 1887.
Hij heeft er dus al een paar jaartjes op zitten maar loopt nog als de beste.
Mooie geblauwde wijzers zoals bij zoveel Amerikaanse zakhorloges uit die tijd.
Dit is nog een sleutel opwinder. De tijd verzetten moet met dezelfde sleutel rechtstreeks op het midden van de wijzers. Een beetje onhandig.
Zou je daar over een tutorial van kunnen maken voor op het forum, ik ben ook reuze benieuwd hoe dat moet een cilinder repareren.
Vandaag weer een zakhorloge uit de voorraad een nieuw leven gegeven. Maker onbekend.
Loopt weer goed. Mooi horloge met geblauwde wijzers en een wijzerplaat als nieuw.
Zo te zien zou de opwindveer wel eens vernieuwd kunnen worden.
Ja dat is niet veel meer. Ik sta er van te kijken dat ie er nog zo goed mee loopt.
Ik heb helaas niet de beschikking over een heleboel onderdelen om gewoon even uit de voorraad een nieuwe veer te monteren en bovendien ga ik dat horloge waarschijnlijk bijna nooit gebruiken.
Geef de binnendiameter van de ton door en de hoogte van de oude veer.
Dan neem ik 14 april, de volgende rikketik, een veer voor jou mee.
Ik weet alleen niet waar ik dan sta, de stand indeling is niet meer wat het is geweest.
dixi
De eerst aankomende Rikketik is op zondag 19 april ![]()
Ja natuurlijk. Tikfout. Hele dikke vingers.
Voor de liefhebbers hier… Dit zakhorloge heeft mijn overgrootvader gekregen/gekocht voor zijn huwelijk. Waarschijnlijk ergens rond 1915/1920. Hij loopt nog maar kan ongetwijfeld een beurtje gebruiken. Als ik wat meer ervaring heb met horloges sleutelen ga ik me hier ooit een keer aan wagen ![]()
Inderdaad, zeer fraai. Is het uurwerk niet een A. Schild AS 220 ?
Hoi Aphons, dat is ie inderdaad.
Hartelijk dank. Nu kan ik het horloge ook qua bouwjaar een beetje plaatsen.
Hallo Huib, volgens Ranfft is de opwindveer 2.00 x 16.0 x 0.20 x 460mm of 2.00 x 16.0 x 0.20 x 440 mm.