Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Junghans Astra

3 likes

Echt mooi!

Alhoewel de meesten wel lopen moeten ze allemaal een keer servicebeurt hebben…

5 likes

TIM watch. Ik weet dat ze ook nog polshorloges gemaakt hebben

4 likes

Pinnacle. Waar het vandaan komt ?

4 likes

Een prachtig horloge, volgens een heel ander thema dan die van mij. (Nu ik die van mij net even onder de loep heb genomen, besef ik dat ik vandaag een hele leuke aankoop heb gedaan)

2 likes

Ik weet van wie ik hem heb (grootvader), maar voor de rest heb ik geen idee wat betreft herkomst.


5 likes

Deze keer geen zakhorloge van mijzelf (helaas) maar ik wilde deze jullie niet onthouden. Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan kasteel Eltz in Duitsland en ze hadden in de schatkamers naast antieke wapens, ridderuitrustingen en tafelzilver ook een paar uurwerken waaronder dit bijzondere zakhorloge. Het uurwerk zit in een kast van bergkristal in de vorm van een kruis.
Gemaakt in 1585 staat er bij, maar dat waag ik te betwijfelen. Daar was het te fijn voor gemaakt.
Maar mooi was het zeker.

10 likes

Nee, die is een echte oud, voordat de horloge rond werden :wink:

1 like

Klopt: 16e eeuw. Toen werden de horloges draagbaar. :relaxed:

Zeer bijzonder dit horloge!

Ik heb zo goed als het kon het uurwerk bekeken en het was bijzonder fijn gemaakt. Volgens mij waren ze daar in die tijd nog niet toe in staat. In het klokken en horloge museum in Furtwangen in het Schwarzwald hadden ze een “horloge” die door Peter Henlein gemaakt zou zijn. Dat was weliswaar wat ouder, maar ook zeer veel grover gemaakt. De tandwielen waren daar nog gevijld en de assen gesmeed.

Deze tandwieltjes leken al gefreesd en ik denk dat ze dat toen nog niet konden. Al kan ik er uiteraard ook helemaal langs zitten. Ik weet wel dat er van zulke horloges in deze vorm zijn die erg oud zijn

1 like

Geen zakhorloge maar toch het vermelden waard is dit horloge dat gemonteerd zit in de knop van een wandelstok. Ook dit was te zien in Burg Eltz in Duitsland. Ook een topstuk.

15 likes

Hhier 2 horloges uit een gekocht huis van vrienden uit Canada: meteen de vraag of iemand weet wat ze gevonden hebben en of dit de moeite van het bewaren is of dat ze naar de rommelmarkt mogen zoals ze zelf dachten.

7 likes

Waltham 1883…

12 likes

Elgin is volgens mij een Amerikaans merk. Op ebay een veiling opzetten en laat de nationalisten maar komen :wink:

2 likes

Ik heb er geen verstand van, maar die Illinois heeft wel een mooie eh…, zwanenhals regulateur dus volgens mij geen rommel :ok_hand:

1 like

Amerikaanse zakhorloges waren destijds veel.beter dan Zwitserse exemplaren. Dit is zeker geen rommel.

@pietman Mooie klokjes! Elgin is een heel bekend Amerikaans horlogemerk. Dat geldt ook voor deze Illinois uit 1915 en met name inderdaad, zoals @Harpoen zegt, de afwerking van deze Illinois (met Cote de Genève verfraaiing en de zwanenhals fijnafstelling) laat zien dat je daar een kwaliteitsuurwerkje hebt! :+1: :relaxed:

Hier wat meer info over de Illinois:

https://pocketwatchdatabase.com/search/result/illinois/2695285

1 like

Hallo Scudo, nu nog zelf alles een service beurt geven,. zoals onderhoud, schoonmaken, oliën en eventueel kleine reparaties uitvoeren. Ik wil je zeker daarbij helpen om het te leren dat weet je al. Dan ook nog nu jouw verzameling behoorlijk aan het uitbreiden is, enkele mooie zakhorloge staanders gaan sparen om de mooie objecten neer te zetten, ik laat er een paar als voorbeeld zien.

6 likes