Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

:heart_eyes:

2 likes

Hee, bedankt voor de reacties, ik ga der eens verder in rond kijken. Ben nu zelf ook nieuwsgieriger aan het worden…gek eigenlijk, zodra je ergens iets meer van hoort en ziet (ook al hebben de zakhorloges niet echt mijn interesse) grijpt het je toch…het blijft een rare hobby die horloges

1 like

Ik heb idd een beetje rond gekeken op ebay en er wordt best wel een en ander aangeboden en verkocht…is er hier iemand die belangstelling heeft, dan geef ik dat aan mijn Canadeese vrienden door. Hoewel de Illinois loopt zou ik beide als niet lopend beschouwen. Ik kon de Elgin niet open krijgen dus geen idee hoe die van binnen is.

Voor een goede vriend zoek ik mooie/ bijzondere zakhorloges; zilver, goud, mooie uurwerken, Belgische uitgaves, bijzondere gegraveerde kasten, enz. Ik zou het waarderen als je me zou tippen en/ of een aanbod zou doen.

Nu bezig met deze aan te kopen voor hem:

Inclusief originele doos.

Gr. Roel

6 likes

Hoi Roel,

ik stuur je een PB! :relaxed:

1 like

Oei dat is mooi. Een vrijmetselaars horloge

2 likes

Loop vast grote kans nu op een ban, om vervloekt te worden. Maar onder werktijd is dit toch echt mijn (zak)horloge. Had het zelf ook graag anders gezien en wat moois om de pols gehad… rips voor een goed draagbaar en ijzersterk werk horloge zijn welkom hoor…

2 likes

Heb je al eens een Seiko SKX geprobeerd?:slight_smile:

Werkze!

@Klokkengek, nee nog niks aan de pols uitgeprobeerd tijdens het werk… gelukkig kan ik hier beetje uit vogelen met tips en ervaringen welke bruikbaar gaat zijn voor tijdens mijn werk. Altijd water en zand en buiten en aan het bewegen. Dus moet wel heel behoorlijk ergens tegen kunnen. Albast thanks voor jou tip… werken vandaag komt wel goed, het is lekker buiten nu!

1 like

Ik heb nog nooit 1 van mijn certina’s kapot gekregen, draag de Cascadeurs zelfs tijdens het sleutelen, alleen bij las en slijp werk gaan ze af (brandt zo mooi in op dat safier :cry: )

Tijd geleden aangegeven dat ik hier nog een paar zakhorloges heb liggen. Echt geen idee of het iets is, ben dan ook niet thuis in de zakhorloges. Alhoewel ik erg kan genieten van degene die hier voorbij komen.
Zoals beloofd de foto’s.

Een Moeris?

Een klein gouden dame zakhorloge, maar vermoed dat dames dit als een ketting droegen.

C.C.F. Freyer,… of is dat enkel de naam van de eigenaar? :slight_smile:

Banzig? Zegt me ook helemaal niks. Wel leuk om te zien dat het uurwerk afgedekt is met een driekwart plaat. Dat uit Zwitserland,… overigens mooie omgeving.

7 likes

Leuk!

Ps Harry @Klokkengek kan je er wellicht meer over vertellen?

2 likes

Hoi Bidle,

Ik ben geen kenner, maar kan je wel zeggen wat ik wél weet natuurlijk :blush:

Die Moeris ken ik wel. Dat was een vrij bekende Zwitserse fabriek uit eind 19e eeuw, die o.a. horloges maakte voor het britse leger in de tweede wereldoorlog. Er staat er momenteel een op Ebay te koop voor ruim boven de 200 euro. Zo te zien heb jij dus ook zo’n militair model. Als aan de buitenkant kast (of op de rand van de kast) een nummer staat, is het military issue. Dit vond ik er nog over. Hetzelfde caliber als die van jou:
http://watchguy.co.uk/service-moeris-pocket-watch-calibre-19h/

Dat kleine gouden horloge is gewoon een heel leuk ding. Ik heb er ook een paar van. Het ziet eruit als 14kt goud; i.i.g, dus altijd de goudwaarde waard. De maker van het uurwerk zelf kan ik er zo niet uithalen.

Dat C.C.F. Freyer horloge heeft een L.U.C. (Chopard) cilinder uurwerkje. Ik vermoed dar Freyer de naam van de juwelier is, die het horloge heeft geleverd. Het zou dus een compleet Chopard horloge kunnen zijn, maar dat kan ik absoluut niet met zekerheid zeggen, omdat er met zakhorloges ook behoorlijk wordt geklooid. Het kan ook een ‘marriage’ zijn: uurwerk en kast van verschillende makers. Er waren overigens meer Chopard horloges, waar de naam Chopard niet op de wijzerplaat staat.

Dat is wat ik ervan weet, onder voorbehoud uiteraard.:blush: De echte kenners melden zich vanzelf wel! :grinning:

2 likes

Wat leuk om te weten! Dank voor je speurwerk en kennis.
Wellicht me toch eens meer verdiepen in de zakhorloges, heb volgens mij best nog een twee boeken staan waar ik in kan beginnen. :slight_smile:

2 likes

Graag gedaan uiteraard. :blush: Ik ben van ruim vóór het Google tijdperk en er helemaal niet handig mee.:grin: Overigens probeer ik het wel. Ik zoek in eerste instantie horloges op in mijn best wel uitgebreide bibliotheek. Daarna zoek ik ook op Google, vanwege de waardebepaling van de horloges.

Net op Ebay nog even naar die Moeris gekeken en daar vond ik nog dit interessante horloge. Deze werd gemaakt voor het Duitse leger, dus de fabriek leverde kennelijk aan beide kampen :relaxed:

1 like

Banzig … = Danzig, ook een dus in ieder geval van voor 1945

2 likes

En Felsenburg schijnt weer een trademark geweest te zijn van: Montilier Watch Co. SA, Montilier, Morat (CH)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&archimedeshop&0&2uswk&Montilier_000

2 likes

Mooi contrast met die Harken lier.

1 like

11 likes

Zeer mooi strak horloge! :+1: :relaxed: