Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Alleen de ketting is er nog… ombouw naar armband, maar zelden gedragen omdat je overal aan blijft hangen.

Niemand weet waar het horloge is gebleven…

Jammer, had deze er wel bij gewild.

Onlangs deze Ancre gekregen van een buurman! Echt nog zo goed als nieuw.
En loopt als een zonnetje👍
Door hemzelf vroeger gekocht bij de Hema.

Ben erg benieuwd naar het uurwerk maar zie geen scharnier oid zoals de “oude” zakhorloges.

4 likes

Moderne zakhorloge bestaan ook zonder charnier. Je moet kijken rond 6 uur, of 10 of 2 als er geen streepje is tussen de deksel en de kast om een mes erin te duwen en de deksel uit clipsen :wink:
Hoe groot is de horloge ?

1 like

Buitendiameter van 50mm

1 like

Ik heb vele mooie zakhorloges gezien in dit topic.
Laat ik er ook eens eentje zien.
Wat op het kaartje staat is alles wat ik er van weet.

Maurice

3 likes

Prachtig uurwerk ! Ik kan het niet helemaal lezen maar is het merk Tissot Freres ?

1 like

Ik heb deze IWC cal 52 gemaakt voor de Italiaanse Spoorwegen, Rete Mediterranea ( klinkt nog wat mooier :grinning: )!

P1020573|690x460


5 likes

Het is inderdaad een Tissot, wat destijds officieel “Charles Tissot Favre Locle” heette.

Hier mijn 3 oudjes , Minerva stopwatch perfect lopend, LIP 433 opwindveer werkt niet of zit er niet meer in :slight_smile: & en een Nacar railroad? soviet swiss made volgens mij ligt balans er vrij los in…
Meer info is welkom ;)allen of een van de drie mogen tevens in de ruil tegen eventueel leuk horloge(s)

2 likes

Bij de Lip ontbreekt ook het klapdeksel. :roll_eyes:

1 like

Dank voor je antwoord. Is dit dan ook een Tissot ? Ik kan nergens een merk ontdekken.

3 likes

Tissot maakte in die tijd nog geen manufactuur uurwerken, dus het is een ingekocht kaliber dat ze dan volgens mij wel zelf decoreerden.
Degene die jij daar post lijkt inderdaad sprekend op de mijne dus dat kan best hetzelfde merk zijn. Moet nog eens het grote Tissot boek er op naslaan, misschien kan ik vinden welk merk uurwerk dit is.

Echte new old stock Roskopf uit de jaren 30. Zelfs het douane loodje hangt er nog aan.
Loopt zeer goed.

13 likes

Vandaag deze leuke Minerva Rattrapante stopwatch binnengekregen uit de jaren 50/60 voor de verzameling :grinning:

Er zit volgens mij een Excelsior Park uurwerk in (toch @GhentWatch?) Geen Franken volgens mij, ik heb nog een andere, jaren 70, ook rattrapante en Minerva/Taylor patent/Post Amsterdam waar ook een EP uurwerk in zit.

Edit, foto gevonden, de linker dus. Ook Rattrapante/Minerva/Taylor en Post en dus ook met een een (volgens mij) EP uurwerk. @kaleiwan als Minerva expert nog ideeën waarom dit zo is?

Raar, Minerva maakte toch haar eigen uurwerken, maar blijkbaar werd er destijds ook flink wat uitgewisseld tussen de verschillende horlogebedrijven.

Anyway, hij loopt netjes, reset netjes, en het is een NL geleverde, de Firma Post uit Amsterdam was heel lang de Nederlandse importeur.

Ik ben weer even blij!



6 likes

iemand enig idee wat dit voor uurwerk kan zijn ?

grt. Gerard

kan nergens een merkje ontdekken… hooguit een nummer 2006 20

1 like

Meenemen naar de clinic

1 like

my sack watch :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Je zou eens kunnen proberen of je op kenmerken dit uurwerk kunt vinden bij Dr. Ranfft:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-2uswk.cgi?1&ranfft

Maar er zijn bergen anonieme zakhorlogewerkjes, dus grote kans dat de herkomst niet te achterhalen is.

1 like

Deze porte montres mogen natuurlijk in dit topic niet ontbreken.

3 likes

@dins1 Hoi Erik,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :star_struck:
Zoals je opmerkte makte Minerva eigen uurwerken voor de Stopwatches, maar de productie kon niet de vraag er naar voldoen. Het grote opkomst van de sport en de behoeften naar goede tijdmeting dwong Minerva tot de inkoop bij andere fabrikanten.
Veel documentatie over eigen productie en producten was et niet, en zeker niet over de " gelende " uurwerken van Valjoux of Excelsior Park die veel grotere productiviteit hadden.
Hierbij een leuke artikel over de Excelsior Park
https://www.invenitetfecit.com/modeles/excelsior_park_jeanneret_st_imier_en.html
En over de Stopwatch

Groeten Iwan :motorcycle:

6 likes