Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Top, dank voor jouw antwoord en het delen van je expertise!

Ik heb wat EP’s gehad, helaas in het verleden verkocht, maar vandaar dat ik het movement herkende.

Interessant om te lezen dat ze ze daar in Villeret dus de productie niet bij konden houden en Valjoux/EP uurwerken in gingen kopen om toch te kunnen leveren!

1 like

En die twee waren ook nog goedkoper $$$$ :money_mouth_face: in aanschaf :blush: dan zelf produceren :thinking:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Merci :wink:

2 likes

Haha, ik weet dat ze in goede handen zijn!

Ohhh wat is die mooi en oud! Vacheron Constantin uit 1870-1875. Dit weet ik omdat ik het volgende stukje tekst op het internet tegen kwam.

Following Charles’ death, Charles César’s widow (Charles’ mother), renamed the firm “Veuve C. Vacheron & Compagnie” in 1870, and the company carried this name until 1875.

Wat dus betekend dat er echte natuursteentjes in het uurwerk zijn geplaatst. Heel mooi ding! Ben er blij mee😁 hier wat foto’s.

13 likes

1911, nooit geserviced, loopt binnen de minuut per etmaal. Roségouden gear train. :blush: :heart_eyes:

10 likes

In het kader van “wat voor een dan ook”: een paar foto’s van een toeristisch object.


Op de voorkant nog vrij subtiel de handtekening В. Ульянов (Ленин): V. Oel’janow (Lenin).

De achterkant is wat minder subtiel.

Binnenin tikt de sobere 3602, van wat ik op internet leer decennialang het werkpaard van de Russische zakhorlogeindustrie en een kopie van de Cortébert 616.

En dan nog even schaamteloos het bijbehorende verhaaltje uit mijn kennismakingsdraadje citeren:

6 likes

Lavoisier. :ok_hand:

11 likes

In de dienst met de Illinois:

13 likes

11 likes

Leuk dit thema. Ik ben in de zorg gaan werken en mag geen polshorloge meer dragen. Een zakhorloge zou dan nog wel kunnen.

1 like

Mijn vrouw heeft van haar vader 2 zakhorloge gekregen. Is er iemand hier die er wellicht wat meer over kan vertellen?

Indien ik dit in een ander topic moet plaatsen dan alvast mijn excuses en hoor ik het uiteraard ook graag.

Cylindre 6 rubis betekent een goedkoop cilindergang uurwerk, helaas niet veel bijzonders dus.

De andere lijkt in elk geval van zilver, over het uurwerk kan ik zo niks zeggen, dan moet het binnendeksel open. :sunglasses:

1 like

De eerste had ik inderdaad ook weten te Googlen en is hier blijkbaar ook al eens besproken. De 2e is inderdaad van zilver. Ook de bijhorende (jacht) ketting is geheel van zilver. Toch maar eens ergens laten bekijken. Leuk om er meer over te weten te komen.

2 likes

Ben me aan het oriënteren op een zakhorloge. Weet iemand goede sites voor info?

1 like

Niet heel oud maar nog wel uit de tijd dat ik geen smartphone in mijn zak had. Een polshorloge vond ik niet lekker zitten, is intussen veranderd, en was ook niet heel handig met mijn werk.
Heeft vervolgens jaren in een lade gelegen. Maar nu ik ondertussen een batterijtje kan vervangen weer aan het werk gezet.

2 likes

Erg leuk, een zakhorloge met zo’n utilitair ontwerp. Het lijkt haast een stationsklok in het klein. :smile: Mooi verhaal heb je erbij, geen gelul: geen zin in een polshorloge maar wel de tijd willen weten. Aangenaam om te zien dat je die geschiedenis vasthoudt.

1 like

Volgens mij heb ik een keer een filmpje gezien over mondain en is het inderdaad de bedoeling dat hun werk op station klikken lijkt. Daar liggen hun roots namelijk ook.

1 like

Deze onlangs gekocht uit 1778


11 likes

Klopt, geïnspireerd op de Zwitserse stationsklok.