Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Wat voor eene ? Als werktuig dan moet het beter een moderne zakhorloge zijn met incabloc, anders een oude kost niet veel, maar als iedere dag horloge moet die nogal precies zijn en geen schock krijgen, zoals voor de cylinder gang.
Het beste kan een nieuwe zijn, bij Tissot voor rond 200 €.
https://www.tissotwatches.com/fr-be/shop/toutes-nos-montres/t-pocket.html

En gooedkoopste is een incabloc van jaren tussen 1940 en 1960 : die hebben inca en zijn beter dan sommige namaak van jaren 70.

Een leuke NA vandaag:

Ik verzamel Minerva stopwatches en zakhorloges en kreeg gisteren deze binnen:

Type RBB Minerva en geleverd door de Firma Post. Destijds, hij komt uit de jaren '60, de Nederlandse importeur. Leuk ding maar niet heel bijzonder.

Ook het uurwerk is het “standaard” stopwatch uurwerk:

Maar, waarom ik hem toch graag wilde hebben, hij is gebruikt door de Koninklijke Marine:


en heeft het originele doosje nog:


Waarbij verificatie R.Z.&L. Instrumenten staat voor Rijkszee- en luchtvaartinstrumenten, destijds inderdaad gevestigd in Wassenaar, inmiddels verhuisd naar Den Helder.

Het is mijn tweede Minerva/Koninklijke Marine, ik had al een issued ASDIC stopwatch:


Dank voor het kijken,

groet Erik

10 likes

Waarom loopt hij tot 100?

Er zijn er veel die een 100 seconden ipv een 60 seconden wijzerplaat hebben. Dat is een zgn decimale wijzerplaat. Werd gebruikt in laboratoria etc. Geen idee waar deze precies voor gebruikt werd maar een decimale wijzerplaat is veel voorkomend bij stopwatches.

Deze Hamilton per ongeluk binnengekregen. Ben totaal niet bekend met zakhorloges dus heb geen idee of deze echt is, type uurwerk, leeftijd, waarde etc. Maar best een leuke dial. Heb alleen verder niks met zakhorloges.

En na even googlen geleerd hoe te openen…

En toen dacht ik dus het uurwerk te kunnen zien maar helaas.


Op de binnenkant van de klep staat in ieder geval:
Hamilton Watch Co
Wadswerth
H114503 (serienummer?)
En onderaan kan ik zo gauw niet lezen.

Iemand die meer weet hierover?

3 likes

Ik zou voorzichtig proberen het binnendeksel open te krijgen. Het uurwerk zegt vaak meer dan de buitenkant. :sunglasses:

Oh is dat ook een deksel… :slight_smile:Ik ga op zoek naar het lipje…

1 like

oh wow… mooi uurwerk om te zien.

6 likes

21 jewels H5620 en 921 zie ik staan.

1 like

Ziet er prachtig en origineel uit.

Kaliber staat in de database van Dr. Ranfft:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Hamilton_921

Oh meen je, dank je wel. Inmiddels ook nog tekst gevonden aan de binnenkant van 2e klep, 14kt gold filled. En dit staat ook aan de onderkant van het horloge bij het scharnier, al had ik daarvoor een camera met zoomlens voor nodig.

1 like

Gold filled betekent bekleed met een laagje goud, maar dan wel een stuk dikker dan electrolotisch verguld:

1 like

wederom dank voor de info. Tegenwoordig is Hamilton geen goedkoop merk meer maar hoe is dit met zakhorloges van de jaren 40? En is hier nog animo voor… Heeft dit nog een leuke waarde of is dit meer voor de heb.
Ik vindt het uurwerk heel mooi maar deze gaat niet blijven vandaar mijn vraag. Ik had een Sandoz ETA gekocht en kreeg dit in de bus… En persoon reageert vooralsnog niet dus…

Kwam trouwens een oude catalogus tegen van Hamilton en deze lijkt op de getoonde “Gould”

2 likes

Ik zie het draadje al voor me op een buitenlands forum van iemand die zijn NA Hamilton zakhorloge wil uitpakken maar er zit een Sandoz in het pakje :joy:

edit: niet de onderste post meer

Om compleet te zijn krijgt hij dan een Sandoz ETA Automatic en een Timex Viscount


1 like

De wijzerplaat lijkt mij inderdaad helemaal overeen te komen met de ‘Gould’ in die advertentie. Het ‘oogje’ (ik houd mij aanbevolen voor de technische term) en de rest van de kast komt volgens mij helemaal overeen met de ‘Shand’. Die is ook 14k gold filled en niet 14k massief.

1 like

Zakhorloges zijn over het algemeen niet heel veel waard. Als ik kijk waar dit soort Hamiltons voor gaan op eBay gok ik iets van 200-300 Euro

Ik lees in dit draadje
https://omegaforums.net/threads/shand-hamilton-pocket-watch-with-provenience.38297/
dat de naam “Shand”, “Gould” etc naar de kast type verwijst en niet naar de dial. Je ziet dan ook een foto van een “Shand”. Dus dan zou dit een “Shand” zijn. Weer wat geleerd.

2 likes

Nou dat klinkt als een goede deal:roll_eyes:

1 like