Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )


Klok van mijn overgrootvader gekregen voor het 25jr jubileum op de mijn. Hij loopt als een zonnetje. Maar verder weet ik er niks van iemand die me kan helpen?

8 likes

Wat zou je willen weten? Je weet al vrij precies hoe oud hij is. :sunglasses:
Naam op de wijzerplaat is van de juwelier die het horloge geleverd heeft.
Ik neem aan dat het een Pontiac is gezien de ingeslagen naam in het binnendeksel.
Kast is van massief 90% zilver en gemaakt door FFBA
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=ffba&searchMode=exact&searchWhere=trademark#sucheMarker

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor uurwerk er onder dat binnendeksel huist. :sunglasses:

1 like

Ik wil eigenlijk weten is het een zeldzaam exemplaar, denk het niet, ik weet niks van pontiac en ook niet van koen eyck,
Hij loopt als een zonnetje trouwens. Hoe show ik het uurwerk?

1 like

Geen idee of het zeldzaam is, er zullen destijds vast meer mensen bij de mijnen zo’n horloge gekregen hebben. Overigens zijn zakhorloges weinig waard; lekker koesteren als aandenken aan je opa.

Om het uurwerk te zien moet je het binnendeksel openen; even een mesje tussen de inkeping; meestal zit die ongeveer op dezelfde plek als het lipje aan het buitenste deksel.

1 like

Erfstuk uit 1911 uit Springfield, Illinois, U.S.A. De volledige gear train is vervaardigd van 14 kt. roségoud. :blush: Vroeger werkte men met grades, ofwel mate van afwerking en precisie. Deze lijkt me de hoogste grade, zo niet één van de hoogste grades. Dit gezien de luxe afwerking, veel lagerstenen voor die tijd, zwanenhals regulator en roségouden onderdelen.

16 likes

Ja, de lagerstenen, in een prachtig afgewerkte huls met 2 uitsparingen waar de 2 schroefjes in passen om te monteren op de kloven.
Het ziet er dan ook bijzonder fraai uit, het oog doet ook wat nietwaar?

Nu hier de werkelijke reden dat deze lagerstenen op deze manier zijn gemonteerd.

Wel, wat veel horlogeliefhebbers echter niet weten, althans niet aan hebben gedacht is als volgt,
Bij een lagersteen die vast ingeperst is, zal bij een gebroken steen die vervangen moet worden een aantal handelingen verricht moeten worden.
Eerst moeten de resten van een gebroken steen of de gehele steen bij een barst in de steen eruit geperst worden.
Dan moet de tap dikte worden opgemeten van de as die in die gebroken steen zat, in horlogemakerstermen wordt dat het opmeten van het kaliber genoemd.
Hiervoor wordt een kaliber liniaal gebruikt, dat is een plaatje metaal met daarin een aantal lagersteentjes met verschillende tapgaten.

Zie de afbeelding, op de foto kan je aan de rechterkant de liniaal zien, bij de rode ronde stenen zijn getallen te zien, deze getallen zijn de kalibernummers van de tap.
De tap van die as wordt dan voorzichtig gepast in de gaten van deze stenen tot de juiste kaliber maat is gevonden.

Aan de linkerkant zijn de onderdelen die nodig zijn om de steen in te persen en om het ontstane gat uit te frezen om de juiste maat van de te gebruiken steen erin te persen, op de eerste rij onderin zijn de frezen of reibalen met de nummers 69, 79 en hoger.
De frezen zijn nodig om de juiste maat te frezen waar de lagersteen ingeperst moet worden.
Deze lagerstenen zijn een fractie groter dan het te frezen gat en wel 1/100 mm.

De lagerstenen zijn weer los of in een andere doos te verkrijgen.
De stenen zijn dusdanig op volgorde gesorteerd om gemakkelijk de juiste steen te vinden.
Een lagersteen wordt gekenmerkt door de maten van het tapgat en buitendiameter.
Stel dat een steen stuk is en moet worden vervangen, dan hebben we te maken met het kaliber (de tap) en persgat maat van de steen, dus de buitendiameter van de steen, laten we iets benoemen, een tap met kaliber 31 en een buitendiameter steen van bijvoorbeeld 109. Dan hebben we een steen nodig van 31/109.
De stenen zijn dan in de maten 31/110 geordend en zijn klaar om gebruikt te worden.

Welnu, vrij simpel nietwaar, maar we zijn er dan nog niet, de steen moet er ook in worden geperst.
We hebben dan ook nog te maken met de ruimte om de as weer goed te laten bewegen, als de as vast tussen de kloof en platine zit dan kan het niet bewegen, de as moet los kunnen bewegen, wel dat noemen we in horloge jargon hoogtelucht.

Daar hebben we dan de pers voor nodig, dat zwarte ding wat te zien is in het midden.
Daar kan de steen mee worden ingeperst en wel op de 100 ste mm. nauwkeurig.

Wel, waarom dit verhaal, dat is om aan te geven wat er voor nodig is om een kapotte lagersteen te verwisselen. Bij de meeste horloges zit de lagersteen geperst in de kloof of platine.
Bij dit zakhorloge en o.a. bij andere zoals ook bij Waltham, zijn de lagerstenen dus in een huls.
Bij een gebroken steen is het dan heel simpel om de schroefjes los te draaien de huls eruit te wippen en een nieuwe steen erin te plaatsen en vervolgens weer met de schroefjes vast te zetten.
Deze handeling zal max. 15 min. tot een half uur duren, naargelang de horlogemaker tussendoor een toilet stop moet maken.

De hiervoor door mij beschreven verhandeling om een lagersteen te vervangen duurt immers vele malen langer en niet te vergeten je hebt ook nog eens duur gereedschap nodig en daarnaast voldoende lagersteentjes om de juiste lagersteen erbij te zoeken.
Niet te vergeten de kennis om een dergelijke reparatie uit te voeren.

Kortom deze methode om de lagerstenen in het horloge te monteren bespaart dan ook veel tijd en de horlogemaker hoeft dan ook geen dure gereedschappen aan te schaffen.
Aldus is dit de manier om de lagerstenen op deze manier in het uurwerk te zetten een interessante optie.
De horlogemaker hoeft alleen maar de juiste lagerstenen in huis te hebben voor een dergelijke reparatie.
Het inpersen van een lagersteen heb ik overigens niet zo lang geleden laten zien in een van de clinics, zo zie je maar weer, er valt best wat te leren bij een clinic van vinwat.

12 likes

En dan te bedenken dat dit prachtige uurwerk niet eens “goed genoeg” is om " railroad grade" genoemd te worden. Amerikaanse uurwerken uit rond 1900 zijn eigenlijk prachtig.

2 likes

Bedankt voor het delen! Interessant leesvoer en eye candy. :slight_smile: :+1:

1 like

Kon deze Admiral niet laten liggen op de markt.


Heb ik weer wat te doen

12 likes

Een klein up met NA.

11 likes

@brunod
Weer genoeg werk te doen, maar ze worden zeker weer mooi.

1 like

NA, een mooie Franse Corvette uit de jaren 60 /70. Met een FE 233 - 66 caliber als ik het goed gezien heb.

!

4 likes

Hier een Elgin en een Waltham met een masonic wijzerplaat uit mijn laatje met zakhorloges.
Die zie je tegenwoordig niet meer zoveel. Ik dacht dat het wel in dit topic past.

15 likes

Past hier zeker, mooi hoor!!

1 like

Dit net binnengekregen, ben er helemaal blij mij!! Straks na het eten wat betere foto’s maken en een na topic maken!!

9 likes

Een “digitaal” zakhorloge zie je niet zo vaak. Ik kon hem dan ook niet laten liggen.

11 likes

Tegenwoordig zien we heel veel horloges die worden gekopieerd van bekende merken en zijn bijna niet van echt te onderscheiden.
Lang geleden werd dat ook al gedaan, o.a. met het merk roskopf.
De kwaliteit was toen ook heel goed en werden dan ook veel verkocht. Er zijn nog heel veel kopieën in omloop.
Deze uitvoering is wel bijzonder en neem ik mee naar de rikketik beurs voor de liefhebbers van dit soort zakhorloges. Uiteraard gereviseerd en werkt perfect.
Ik moet langzamerhand mijn collectie gaan uitdunnen.
Als ik ga hemelen mag ik ze van Petrus toch niet meenemen.


9 likes

Twee plaatjes van de Molnia Queen.:smiley:

9 likes

Zoiets kunnen ook alleen Russen bedenken, die chrono-subdial compleet uit lijn met de rest. :joy::joy:
Mooie nette staat. :+1:

2 likes

Dank je,maar deze Molnia’s zijn wel vlot te herkennen aan de subdials.:grinning:

1 like