Toevallig kreeg ik gisteren een zakhorloge. Het loopt niet, en de eerst mogelijke oorzaak zal wel zijn, dat de balans er wel heel los in ligt. Onder de balans zit namelijk geen steen, die er duidelijk wel hoort te zitten. Maar het is wel een merkwaardig uurwerkje, want het heeft geen anker. Heb ik nog niet eerder zo gezien. Jammer dat het glas kapot is, en ook de wijzerplaat. Ik denk, dat het ooit gevallen is.
Dat is een cilindergang uurwerk, die hebben inderdaad geen anker.
Lijkt het nu of er een sticker op de plaat zit of wat is er nu opgekruld tussen 10 en 11?
Dat is het emaille dat kapot is
Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Ik heb het horloge wat beter bekeken, en er zit een deuk in de behuizing, daar waar de balans gemonteerd zit. Zo te zien is het een flinke smak geweest, waardoor zowel de kast, als de wijzerplaat als het uurwerk flink van geleden heeft. Vermoedelijk gevalletje total-loss…
Mooi. Voor mij is er ook eentje onderweg vanuit de VS: een 992B
Tof! Ben benieuwd .
Ik ook. Aangeschaft op en via een lid van NAWCC forums - American pocket Watches.
Zal nog even geduld dienen te hebben
Deze heb ik vandaag eens uit zijn doosje gehaald.
Een Levrette Repétition A Minutes, geschenk van mijn schoonvader vlak voordat ik met zijn dochter ging trouwen.
Wat ik er van weet (en dat is niet zoveel) is dit:
Het gaat hier om een 14k horloge. Het is van de vader van mijn schoonvader geweest, meer historie niet bekend.
Het heeft een inscriptie:
Repetition
Grand diplome d’honneur Milan 1906
Medaille d’or Exposition Universelle
Liege 1905
Systéme Perfectionné
De inscriptie heeft zoals ik het nu opmaak uit Google, betrekking op het gebruikte uurwerk. Dit uurwerk is door diverse merken gebruikt voor hun zakhorloges
Het horloge heeft een kleine secondenwijzer en als extra functie de ‘repetition’: oftwel met een druk op de knop aan de zijkant laat hij met geluidjes weten hoe laat het is (eerst uren, dan kwartieren en dan minuten). Leuke extra met een echte antieke klank.
Wat mij bij mijn Levrette opvalt, is dat de kroon boven de 12-uur zit, in plaats van op 3 uur zoals bij veel soortgelijke horloges.
That’s it. Ik vind het een prachtig geschenk en als Corona voorbij is, wil ik het eens laten servicen. Dan kan ik het misschien in een standaard zetten en als bureauklok gebruiken.
Mooie repeater; bijzonder geschenk
Of de kroon op 3 uur of op 12 uur zit heeft te maken met het feit of het een hunter zakhorloge is of niet. Een hunter zakhorloge heeft de kroon op 3 uur en een deksel aan de voorzijde die het glas en de wijzerplaat beschermt. Dit deksel kan met een knop in de kroon geopend worden.
Jouw zakhorloge is geen hunter en heeft de kroon dan ook op 12 uur.
Bedankt, ik ben er ook blij mee en trots & zuinig op (zowel op het horloge als op zijn dochter natuurlijk)
Ah, kijk dat verklaart het.
Merci, leuk om te weten.
Keer een huis leeg moeten halen van overleden vriend of familielid? Kringloop? Markt? Wel een hele mooie zakhorloge. Roamer een mooi Zwitsers merk. Houden!