Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Deze leuke curvimeter vandaag opgehaald! Het is geen stopwatch, zelfs geen tijdmeter, maar een afstandsmeter.

Met het wieltje ga je over een kaart, zo kon je vroeger de afstand van je reis meten.

Toch maar even hier showen, want gemaakt door het door mij verzamelde horloge merk Minerva. Deze is inclusief het originele blauwe etuitje, dus leuk voor erbij in de vitrinekast!

11 likes

een heel mooi hebbeding !

1 like

Junghans 1939, kaliber 33b, 50mm diameter, 87 gram


Al beetje gezocht in dit topic, maar deze (wijzerplaat) nog niet tegengekomen. Heb je info, please share!

12 likes

Is dit geen Junghans J33? Als je het uurwerk bekijkt, weet je het zo. Daar zal het wel op staan.

Dan kan je info vinden op Ranfft over het uurwerk
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Junghans_J33

en bij Dirk Fassbinder, waar je ook wat info kan vinden

2 likes

Geweldig leuke site van Dirk Fassbinder, dank voor deze tip Harry :+1:

1 like

Is dat het horloge waar die aparte balans as in zit?

1 like


Simpel maar fijn

5 likes

Ja, zo’n Molnija is gewoon goed.
Ik heb exact dezelfde. Staat bij de jouwe ook een trein op de achterdeksel ?

1 like

Geen trein …


… maar loopt net zo perfect op tijd als de Belgische spoorwegen :wink:

4 likes

Ook mooi.
Er zijn er ontzettend veel gemaakt, tot ergens ver in de jaren 90.

1 like

Had vanochtend even zin om voor het werk nog even wat te hobbyen, dus even een andere beugel aan de blauwe cal 38.2 gezet. Zat een druk bewerkt ding in de verkeerde kleur op:

Vervangen door een universele gladde ronde; waarschijnlijk vergelijkbaar met wat er origineel op gezeten heeft. Stuk beter wat mij betreft :innocent: :blush:

9 likes

16 likes

Erg mooi ding

gewoon heel mooi ! meer horloge heb je niet nodig.

1 like

In dit topic past ook zeker de horloges die indertijd door de militaire officieren werden gebruikt.
Je vind ze nog wel, al is het sporadisch. De militaire JLC zakhorloges zijn nog steeds een veel gezocht collectors item. Ik heb er inmiddels vele gerestaureerd, prachtige kwaliteitsuurwerken.
Meestal waren er tappen van de balans gebroken, restauratie was goed te doen.
Hier wat foto’s van deze simpele uitgevoerde maar met hoge kwaliteit uurwerk.



Hier een foto van het horloge met exact hetzelfde uurwerk maar met een iets aangepast model kast voor verkoop aan de gewone man die een JLC wilde aanschaffen.

14 likes

Goedemiddag,

Kan iemand mij voorzien van informatie? Mijn vader heeft een zakhorloge van zijn vader. Dit willen ze in de familie houden. Daarmee eindigde het verhaal ook want er is werkelijks niks bekend over het horloge😂 me vader vroeg het mij maar heb geen idee, allemaal krul letters onleesbaar. Kan iemand me enige info geven?

5 likes

Souvenir van Dientje

Ancre 15 rubis…dat wil zeggen een horloge met een Ankergang uurwerk met 15 robijntjes. Als lagertjes, dekstenen, palletstenen en impulspin.

De kast is van 18 karaat goud. Het uurwerk is waarschijnlijk vóór 1900, want het moet nog met een sleuteltje worden opgewonden en op tijd gezet.

2 likes

Dank je wel en klopt je hebt een sleuteltje om hem op te winden. Leuke is dat me pa dat nooit heeft gedaan de afgelopen 20 jaar en het niet wist. Vanmiddag deed ik het voorzichtig en meteen lopen. Alleen de sec wijzer niet. Nogmaals dank

Merkwardig dat de horloge loopt maar de seconde wijzer niet… :thinking:

De secondewijzer lijkt op de foto naast de astap te zitten.

1 like