Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Waar deed die Kienzle mij nou toch ook al weer aan denken?

Oh ja, die andere hobby van me…

6 likes

Hier hoort ook het merk Movado bij.
Niet direct een heel oud zakhorloge, maar best een leuk ding.
Kwaliteit is top. En in de originele doos.
Leuker kunnen we het niet maken.
Waar heb ik dat eerder gehoord.
Ambtenaren misschien, die er voor hebben gezorgd dat het kabinet uit elkaar klapte.


12 likes

een hele mooie set. nu nog wat meer foto’s van het horloge en het uurwerk graag.

Kunnen de zakhorloge kenners hier iets nuttigs over zeggen? Het uurwerk ziet er voor mij vrij voorwereldlijk uit en ouder dan de meest Empire uurwerken die ik zie (die hebben 2 bruggen ipv 4). Gebasseerd op het uurwerk, wat zou de schatting zijn qua leeftijd?

13 likes

Dat is een mooie! :+1:
Uurwerk is gemaakt vanaf 1911. 36mm groot.

Ik vond een poos geleden ook een paar van die Empires, maar nog geen tijd gehad om te kijken wat er aan mankeert.

En hier de Japanse website waar je veel over oude Seiko’s kunt vinden.
http://www.kodokei.com/pwatch_10.html

3 likes

Bedankt voor de info! Vanaf 1911 dat zou dan inderdaad een vroege Empire zijn.

Ik vind het erg bijzonder dat echt ouwe spul.

2 likes

Iemand die meer kan vertellen over dit Heuer zak horloge ?
Wil graag meer weten over het model of referentie ?

Wat gegevens die erop staan:

E Heuer
Sterling silver
5021
Er staat ook een sticker op dat het zakhorloge uit 1910 zou komen.

10 likes

mooi , ik heb een paar maçonnique zaken in mijn bezit , maar nog geen zakuurwerk
nice

Dit is wel een hele mooie! Ook een schitterend uurwerk.

16 likes

Goedemiddag! Ik heb besloten dat ik het onderstaande zakhorloge wil laten herstellen. Is er iemand die mij zou kunnen en willen helpen? @koen of @vinwat toevallig nog actief op dit gebied? Ik hoor het graag! :grin:





7 likes

Leuk brokje antiek, interessant anker ook, met een “snor” als ik het goed heb, een extra uitsteeksel als compensatie gewicht.

7 likes

Dit is nog geen “straight line lever” of “ancre linge droite”. Ankerrad, anker en balans liggen namelijk niet op één lijn. Weet niet of deze opstelling nog een eigen naam had eigenlijk.

Leuk ding :+1:

1 like

Wat is er aan de hand met het uurwerk. Onderdeel stuk of een grote onderhoud beurt. Zijn geen onderdelen meer te vinden. Dus zelf maken als er iets stuk is

7 likes

Er zijn toch nog wel behoorlijk veel zakhorloge liefhebbers op dit forum bij het volgen van dit topic.
Dat is een leuk gegeven, maar ook bij zakhorloges zijn er heel veel opties, je ziet erg veel simpele uitvoeringen ook van top manufacturen, wat zou het nog leuker en meer aantrekkelijker maken als je als liefhebber dan ook de wat meer aparte uitvoeringen tegen komt, dus met bepaalde complicaties.

Uiteindelijk is de tijdmeting vanaf de middeleeuwen langzaamaan toch wel belangrijk gaan worden in het dagelijkse leven, maar we moeten zeker denken dat het ooit daar is begonnen met simpele techniek tot de hedendaagse moderne tijdmeting met al zijn complicaties.
Vergelijk het maar met de mobile telefoon, mijn eerste mobiele telefoon was ongeveer 2,5 kilo zwaar met een gigantische accu en een antenne van een meter. Dat was sjouwen, nu heb ik een simpele smartphone die in mijn broekzak zit waar ik mee kan zien hoe laat het is, foto’s kan maken zoveel ik wil, chatberichten kan sturen over de hele wereld en waar dan ook in de wereld kan bellen en dat ook nog eens zonder extra kosten met WhatsApp. De techniek die erachter zit is behoorlijk complex, voor mij als iemand uit de Flinstone periode dus een onbegrijpelijk stukje micro elektronica waar ik ook niets van begrijp en in feite niets van wil weten.

Maar over mechanische horloges waarvan de techniek in feite niets meer is als een werktuigbouwkundige in elkaar gezette bewegingen, met of zonder eventuele extra complicaties, is een heel ander verhaal. Voor een Flinstone figuur die ik toch wel ben dus begrijpelijk en als werktuigbouwkundige ook goed te doen.

Mijn passie voor horloges in het algemeen is vrij behoorlijk, ooit begonnen met zakhorloges, nu dus ook polshorloges, maar de zakhorloges ben ik nooit vergeten.
Net als iedere verzamelaar simpel een start gemaakt, maar langzaam toch wel verder gekeken naar de wat aparte uitvoeringen.
Dan kom je dus bij de chronografen en complicaties met dag, weekaanduiding , maandaanduiding en eventueel maanstand aanduiding terecht.
Ook in die categorie zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden.
Mijn passie is wat verschoven naar de zakhorloges met aparte aanduidingen.
Ik zal hier aan paar laten zien van de horloges die ik o.a. verzamel en restaureer.
Uiteraard puur voor mijn plezier.
Voor de ultieme liefhebber is het wel opletten, om zakhorloges met complicaties weer in een redelijke staat terug te krijgen is het nodig om de juiste onderdelen te vinden, een gemiddelde horlogemaker zal niet veel trek hebben om aan zoiets te beginnen. Vaak is het gebrek aan onderdelen, of het missen van de skills om aan bepaalde zakhorloges te werken, zoals cilinder uurwerken. Als een bepaald onderdeel niet meer is te vinden, dan moet je het zelf maken, dus ben je in feite ook een gereedschap maker. Dus als het wel kan, dan lopen de kosten aardig op voor een dergelijke reparatie.

Te beginnen met een chrono, veel verzamelaars hebben wel een dergelijk horloge, ook die zijn in vele uitvieringen gemaakt.

Hier een zakhorloge met dag datum en weekdag aanduiding die nog in mijn restauratie laatje klaar ligt om aan te beginnen, een aparte complicatie die je nog zelden tegenkomt.

Hier een zakhorloge die meer complicaties heeft.

Hier een rattrapante van Elka die ooit is gebruikt door een jachtvlieger in opleiding bij fokker bij de start van de tweede wereld oorlog. De initialen en het opkomst legernummer staat nog op de wijzerplaat.

Een zakhorloge van een reiziger naar verre oorden die dit horloge gebruikte met twee tijd notaties. Het aardige is dat er ook een zakhorloge is met drie tijdnotaties, voor vermoedelijk een zakenman die meerdere landen bezocht met meerdere tijdnotaties. Een horloge met drie kleine uurwerkjes met een breguet spiraal.


De volgende is al gerestaureerd, er moet alleen nog een schijfje op komen met de zon en maanstand.

21 likes

Wat een mooie collectie heb je toch echt prachtig!

1 like

Ik word hier toch wel even stil van. Mooie collectie. Zakhorloges verdienen veel meer aandacht. Zie de prachtige collectie van George Daniels en wat die opgebracht heeft.

Vernuft en schoonheid komen samen! Bijzondere en mooie collectie!
Ik houdt het i.v.m. bruikbaarheid vooralsnog bij polshorloges (op mijn Mora Sport op de fiets na), maar deze antieke kunstwerkjes zijn toch ook wel heel gaaf! Misschien ooit als ik zelf ook wat antieker ben…

@Lexaf wow lex wat een tof verhaal.
Ik zit zelf sinds een weekje af en toe wat door dit draadje te lezen en kom sowieso veel fabe verhalen tegen.
Heb zelf ook een paar zakhorloges en een tweetal polshorloges van begin 1900 die eigenlijk nig een zakhorloge uurwerkje hebben.

1 like