Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ik ben echt zwaar onder de indruk van de verzamelingen die hier voorbij zeilen zeg.

Een grote snoepwinkel van verschijdenheid.
Ben zelf een bescheixen verzamelaar als ik dat met de meeste in dit draadje vergelijk maar geniet volop van mijn vonsten.

Kan echt niks op het gebied van reparaties maar mijn vingers jeuken om eens een goede cursus te gaan doen. Het is al geweldig om een bevroren uurwerkje met wat poetsen tikken en blazen aan de gang te helpen.

Op het gebied van zak horloges heb ik een paar art deco exemplaren.

Daarnaast heb ik een tweetal uurwerken die op elkaar lijken uit 1900 of 1910 allebei gekocht uit een erfenis. Eentje is bekleed met juwelen maar kwam onherkenbaar en helemaal zwart binnen.
Na een paar dagen schoonmaken verscheen dit kastje:


En het zustertje ervan kreeg ik in de orginele doos doopgeschenk van een dame 110 jaar geleden

Het ligt gewoon mooi te zijn al loopt het werkje nog wel als ik het warm maak.

Beide gaan open en verzetten de tijd met het pinnetje op 2 uur. De uurwerkjes , zijn identiek qua opbouw.
Wat het fuguurtje van parel en edelstenen is weet ik niet. Het zou leuk zijn om meer van te weten te komen.

10 likes

die zentra tavannes is echt een pracht exemplaar.

1 like

@aedaxoo ja he, dat was een mazzeltje dat ik hem kon kopen.
Ik wilde graag een tavennes uurwerk en hou van art deco, keek toevallig op een Duitse site toen die net was geplaatst. Ze zijn echt zeldzaam en deze heeft ook nog de orginele geblauwde wijzers

1 like

Je hebt echt mazzel gehad.

1 like

Wat een prachtige kunstwerkjes!
Deftig doopgeschenk ook, bij mij was dat “slechts” een flinterdun zilveren armbandje met naamplaatje. Erg bijzonder om deze uurwerken in je collectie te hebben.

1 like

@Gjgle77 dank je, heb je zelf ook zakhorloges gepost in dit draadje?

1 like

Slechts één, van een hele andere orde:
Mora Sport ft. nostalgische Peugeot
Een 70s interpretatie van een 40-50er jaren zakhorloge. Ging me voor op die fiets vooral om de looks icm bruikbaarheid.
Voor nu ligt bij mij de focus op vintage polshorloges. Maar ik hoop ook eens een keer zo’n prachtig antiek zakhorloge toe te kunnen voegen aan de verzameling.

2 likes

@Gjgle77 nou geert tis wel een geweldige fiets hoor!

1 like

Twee stukken zilver binnen vandaag; 2x Tissot, een uit omstreeks 1867, een uit 1921. Beide niet lopend. De oudste zo te zien voornamelijk door vuil, de jongere helaas door gebroken balanstappen.

10 likes

Even de Tissootjes bij elkaar gelegd :sunglasses:

Rechtse deel loopt, linkse deel niet. Toch maar eens wat tijd reserveren om een zakhorloge aan te pakken :blush:

11 likes

Leuk! Ik ben vandaag weer eens door mijn kast met stopwatches gegaan naar aanleiding van een vraag van @Arvid. Onder andere deze weer eens van zijn haakje gehaald, loopt nog prima, maar het resetten ging wel erg langzaam… vast oude oliën etc , moet dat technische deel toch eens op gaan pakken :sweat_smile:

6 likes

Fraai exemplaar :+1: :+1:

1 like

Hier word ik blij van. Wat een mooie collectie. Ga vooral door met het plaatsen van foto’s van de uurwerken!

1 like

Dank! Jij rechtsboven overigens ook een leuke Tissot stopwatch!

1 like

Klopt, en uurwerkje wat erin zit zal je vast bekend voorkomen:

Volgens mij werden deze dingen compleet door Lemania gemaakt, net als veel chronografen van Tissot. Van deze stopwatch zijn zelfs de serienummers Lemania nummers, en geen Tissot. :sunglasses:

4 likes

Niet echt helaas, heb enkel wat rudimentaire kennis van Lemania uurwerken, heb er maar een stuk of vijf, waarvan de meesten dit soort binnenkanten hebben:

Allemaal veel te ingewikkeld voor mij, maar op een na lopen ze prima. En die ene ligt nu bij @vinwat, dus hopelijk doet die het over een tijdje ook weer!!

5 likes

Ooit een keer gekocht, maar ze liggen in een la te verstoffen… Weten jullie een bedrijf of iemand die dit soort zakhorloges opkoopt?

1 like

Zitten leuke exemplaren tussen. Gewoon hier op het forum aanbieden. Aan een opkoper verkopen zou ik niet doen, krijg je er helemaal niks voor.

1 like

Da’s een fraai uurwerkje :ok_hand:
Overigens ben ik ook nog niet echt bedreven in het servicen van stopwatchen en chronografen. :blush:

Dank je, Zal ook eens wat binnenwerken plaatsen. :+1: