Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Wow, maar je zegt het wel goed, over een tijdje.
Dit soort projecten hebben tijd nodig, daarbij heb ik ook nog andere klusjes te doen voor liefhebbers van vintage horloge uurwerken.
Geduld is hierbij wel erg belangrijk en vintage rattrapante uurwerken hebben door de extra functies een grotere complexiteit. En zijn dus gevoeliger dan Chrono uurwerken. Als er dan ook nog eventueel een onderdeel vervangen dient te worden, dan is het zoeken naar de bekende speld, probeer die dan meer eens ergens te vinden.

1 like

In dit topic staan veel leuke en aparte zakhorloges met en zonder complicaties.
Wat ik een beetje mis zijn de zg. goliath zakhorloges.
De meeste zakhorloges hebben een diameter variërend van ongeveer 50 mm.
De zakhorloges voor dames zijn gemiddeld wat kleiner met een diameter van ongeveer 25 mm. Tot 30 mm. Niets ongewoons dus.

Er werden indertijd ook heel veel grotere zakhorloges gemaakt. Dan moeten we denken aan 65 tot 70 mm. Kast diameter. Met een dikte van 2 cm. Welnu, dat is nogal wat. Deze speciale maat horloges worden dan gevonden onder de naam Goliath pocket watches.

Ze zijn echter nog best wel te vinden, alleen zijn ze dan behoorlijk beschadigd, zoals gebroken balans tappen, ontsnapping rad tappen, anker tappen vaak met gebroken opwind veer, glas gebroken of helemaal weg, zonder wijzers enz. enz. wat heel veel voorkomt is een volkomen verwoeste wijzerplaat, vaak met afgebrokkelde email en juist op de plek waar aan de achterkant de fixeerpootjes zitten, onverlaten hebben dan met een schroevendraaier of iets wat erop lijkt getracht de wijzerplaat van de platine af te rukken met brute kracht zonder even te kijken dat er aan de achterkant een schroefje zit met een uitsparing bedoeld om de wijzerplaat te fixeren en te demonteren.

Enfin je maakt nogal wat mee in vintage horloge land.

De prijzen die dan ook nog eens wordt gevraagd zijn buiten proporties.
Tja nu heb ik het geluk gehad dat ik vroeger, dus al lang geleden begonnen ben met het aanschaffen van dit soort afgedankte en voor veel mensen oninteressante rommel.

Ik merk nu dat ik toch veel vragen krijg van horloge liefhebbers om een gevonden goliath zakhorloge weer in oude staat terug te brengen. Uit erfenis verkregen of ergens gevonden.

Hier laat ik een paar stuks zien die ik inmiddels al heb gerestaureerd, een paar zijn al gereserveerd en verkocht, maar een aantal die onderhanden zijn gaan naar eventueel geïnteresseerden die nog een Goliat zakhorloge in hun collectie willen toevoegen.

Hier drie Goliath zakhorloges met 65 mm. diameter en twee aparte dag,week, maand en zon/maanstand horloges zoals we die al kennen en meer zien.

Hier een paar Goliath zakhorloges, de onderste is voor een forumlid en momenteel nog onder restauratie.

Hier nog eens het horloge rechts op de vorige foto.

En hier dan onder de motorkap. De witte streep op de foto is de reflectie van de glazen stofdeksel met nikkelen ring die dit horloge extra heeft.

12 likes

Topic even omhoog met deze beauty! Emaiile wijzerplaat, oude Minerva logo, dus van voor 1923 en een mooie volle wijzerplaat, heerlijk om naar te kijken!

9 likes

Vandaag terug van een service, en daar hebben we binnen de familie weer voor jaren plezier van bij gelegenheden.

12 likes

Mogen we het uurwerk ook zien?

1 like

Uiteraard !
En dit was nog van voor de schoonmaak …

4 likes

Mooi!

1 like

Is dit hier wel ns langs gekomen? Een zakhorloge met elektronisch uurwerk? :grin:

9 likes

Vast niet veel, maar in het zakhorlogetopic hoort er natuurlijk wel een plaatje van het uurwerk bij :wink: :grin:

1 like

Eigenlijk is het uurwerk niet super bijzonder. Het is namelijk het zelfde als in de Elnix polshorloges :sweat_smile: Wat ik wel heel bijzonder vond is het achter deksel. Het is namelijk een draaideksel, maar zonder inkepingen. Ben benieuwd wat je moet doen als die te hard vast zit.

4 likes

Toch leuk om te zien :+1:

Apart; je hebt wel gereedschappen met zuignappen die je er op kunt drukken en dan draaien, wellicht dat je daarmee wat bereiken kunt. En anders een grote moer erop lijmen, maar ik denk niet dat ze dat bij Seiko in hun achterhoofd hadden toen ze dit ontwierpen :grin:

1 like

Ik denk dat het devies is, niet al te hard dicht draaien :innocent: Met een rubberen balletje is het vaak wel goed te doen iig.

1 like

Ik volsta altijd met een rubber balletje bij het dichtdraaien, ook als er wel inkepingen in zitten. Die scherpe gereedschappen geven alleen maar risico op beschadigingen en als je o-ring maar netjes ingevet is is het volgens mij helemaal niet nodig om dat zo idioot vast te zetten.

Wellicht dat heel strak vastzetten wel verstandig is als je ermee wilt gaan zwemmen, maar dat doe ik toch nooit. :sunglasses:

1 like

Leuke cylindergang en dankzij @wbcoupe weet ik dat ie vóór 1881 moet zijn.

20210624_171112~2

13 likes

Die wijzers :heart_eyes:
Als ik naar het uurwerk kijk, dan weet ik weer waarom ik zakhorloges steeds meer kan waarderen. Het is de eenvoud. Met een handjevol raderen, een balans en een opwindveer kon je toen al de tijd bijhouden. Echt geweldig toch? Vergelijk dit eens met de technische hoogstandjes van tegenwoordig. Prachtig mooi, maar je hebt maar weinig nodig.

2 likes

Die wijzers viel ik ook op ja :slight_smile:
En inderdaad, erg knap en bedrieglijk eenvoudig.

2 likes

11 likes

Inderdaad; het Neuchâtel merkteken :+1:
Uurwerk is trouwens ook een Lepine V, net als de mijne, alleen heeft deze inderdaad een cilindergang in plaats van een ankergang :sunglasses:

Heel fraaie wijzers inderdaad :ok_hand: :ok_hand:

Ik heb er een met soortgelijke wijzers. Als je ze onder de microscoop bekijkt zie je dat dat in de tijd nog met de hand werd gemaakt, net als de streepjes en nummers op de wijzerplaat, allemaal met de hand gedaan, op jouw tweede foto kun je dat ook zien. Vakwerk :ok_hand:

Denk dat ze voor de Romeinse cijfers wel een hulpmiddeltje gebruikten om het mooi recht te krijgen, geen idee hoe ze dat deden :thinking:

6 likes

Idd erg mooi, toen tijd nog goedkoop was. (En vakmanschap ook trouwens)

1 like

Inderdaad. Al waren horloges toen volgens mij wel een serieuze uitgave, daar moest een normale arbeider wel even voor sparen :thinking:

2 likes