Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ze waren vaak niet weggelegd voor normale arbeiders. Die moesten maar op de kerktoren kijken als ze de tijd wilden weten.
Dat verklaart ook meteen het grote succes van de Roskopf horloges die rond 1860 op de markt kwamen voor een prijs die ook door gewone arbeiders te betalen was.

3 likes

Ik heb deze Oris zakhorloge op 't oog:

link

Goede prijs niet? Wat vinden jullie? Heb weinig kennis van zakhorloges.

Met nog een kleine 7 dagen te gaan met biedingen, staat ie nu op €58,21, met €15,29 verzendkosten en €17,49 invoer kosten. Als de biedingen omhoog gaan, dan stijgen de invoerkosten natuurlijk ook.
Ik vind dat een hoop geld voor een zakhorloge. Of het moet een bijzondere Oris zijn…

1 like

Dit lijkt mij een zakhorloge uit de jaren 1960-1970, erg geliefd zijn die over het algemeen niet. Vind het daarom ook vrij veel geld. Verder zit er niet echt een hoogwaardig uurwerkje in, Oris maakte destijds alleen penankertjes.

1 like

Volgens mij heeft @wbcoupe gelijk. Er zit waarschijnlijk een Oris 652 pen anker uurwerk in. In een Catawiki advertentie stond hetzelfde zakhorloge en daar stonden wat duidelijker uurwerk foto’s bij, waarop je het caliber kan onderscheiden.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Oris_652

1 like

Overigens is daar tot 112 Euro op geboden. Maar ik verbaas me altijd over die prijzen op catawiki, prijzen zijn vaak echt stukken hoger dan op ebay :thinking:

Oude spullen van je ouders blijven (soms :grin:) leuk!

12 likes

Prachtige wijzers!

1 like

Een snek in beeld.

De achterkant van het horloge.

16 likes

Doxa Anti-magnetique uit de jaren 20 vermoedelijk.

En een Gustave Sandoz Horn, leeftijd vooralsnog onbekend. Mocht iemand hier meer over kunnen vertellen, graag!

11 likes

Uurwerk in die laatste is een Lepine V, leeftijd ergens 1850-1900

1 like

Deze ziet er nog goed uit zeg

1 like

Ja idd, dit had ik nog niet eerder gevonden.
Bedankt!

Deze uitvoering heb ik er ergens op Google teruggevonden als zijnde ‘Horn’, maar de gegevens en eventuele waarde etc is me nog onduidelijk.

Over de herkomst kan ik je niet veel meer vertellen. Er staat een inscriptie op het uurwerk maar op Mikrolisk kan ik die combinatie van namen niet vinden. Overigens lijkt de inscriptie ook achteraf aangebracht (na het platen van de bruggen). Wellicht dat dit veel later pas is gedaan.

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280

Waarde van zakhorloges moet je je sowieso niet al te veel bij voorstellen. Als het geen goud of platina is en geen bekend merk heb je het zelden over meer dan een paar tientjes.

1 like

Geen mooie foto maar een NA vandaag. Veel nieuwer dan hij er uit ziet, uit 66. Het horloge is gebruikt door de Japanse spoorwegen.

14 likes

Mooie Seiko, die ziet er nog gaaf uit. :+1: :ok_hand:

1 like

Hij is zeker niet perfect. En de onvermijdelijke slijtage op de kast. Maar ik ben er over het algemeen erg blij mee. :grin:

1 like

Oef, erg leuk, vooral die achterkant!

1 like

Ik ben niet zo actief op dit forum, maar vind het erg interessant om alle foto’s en verhalen te bekijken. Hierbij ook een overzichtsfoto van mijn collectie. Ik verzamel alleen antieke horloges, met een uitzondering voor zakhorloges uit WW2. Alle horloges lopen. Op een aantal na is het allemaal zilver, in verschillende gehaltes.

17 likes

Ik heb dit zakhorloge (van mijn overgrootvader) gekregen. Erg leuk, ook al is het niet een erg kostbaar stuk. Alleen zit het glas los. De firma uit Lisse bestaat nog wel, maar maakt alleen sieraden en doet niet meer aan horloges (en reageren niet op een mail van mij). Mijn vraag is of iemand weet waar (in de regio Utrecht) een horlogemaker zit die dit kan fixen (voor niet al te veel geld). Of is er een manier waarop ik het zelf kan doen?

9 likes