Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Dat valt tegenwoordig wel mee hoor.

1 like

“Billodes” zakhorloge, voorloper van het merk Zenith.
Opvallend is dat het erg versleten achterdeksel ooit met lood is gerepareerd. (Niet zo goed overigens)
Bij het ophang oog en de kroon lijkt er ook geknutseld te zijn. Verder lijkt ie het goed te doen :slight_smile:

4 likes

hoi Heb ook zo’nLocarno Watch Co. Grappig

Had al een tijdje de gedachte dat ik toch eens een Roskopf zou willen bij de kleine verzameling zakhorloges. Afgelopen weekend deze dan mogen toevoegen aan de collectie :smiley:

7 likes

Deze Minerva stopwatch heb ik ooit eens op MP gekocht. Ik verzamel het merk en, ondanks zijn cosmetische mankementen, wilde ik hem toch graag hebben omdat het een echt oudje is.

Hij heeft nog het oude Minerva logo, met een gebogen streep met krul, ipv de rechte streep. Dit is begin jaren '20 veranderd, dus hij is minimaal 100 jaar oud.

Helaas heeft hij jaren in een donker hoekje gehangen, want hij heeft haarlijntjes op de wel nog mooie emaille wijzerplaat, waar jarenlang vuil in was opgehoopt. Ook het cellulose glas was zwaar vergeeld, en hij zag er dus niet meer zo mooi uit.

Gelukkig was @koen zo vriendelijk om hem een kleine spa te geven, wijzerplaat is in de ultrasoon geweest, vuil is eruit en haarlijntjes zijn niet meer te zien. Ook heeft hij een mooi nieuw glas gekregen, ziet er dus weer prima uit voor een 100-plusser. Erg blij mee nu!



12 likes

Na een tijdje afwezig heb ik vandag een nieuwe gekregen. AUB. :slight_smile:
Nog een uur wijzer vinden en een service beurt, als ik tijd vind.
Spiral Breguet, 19 juwelen, 3 chatons, balans met schroeven, en snor anker. Alles onder 18K goud kast.

11 likes

Ik heb dit nog nooit gezien, althans niet op deze manier. Zijn de lagerstenen ooit vervangen, of hoort dit zo?

afbeelding

2 likes

@lassale
Dat zijn de “chatons”. De stenen zitten vast in deze busje die met schroeven ter plaats zijn gehouden. Het bestaat in de beschrijving op de deksel dus origineel.
Ik heb nog een andere voorbeeld.

5 likes

Fraaie aanwinst :ok_hand::ok_hand:

1 like

Vandaag twee leuke NA’s voor de Minerva collectie ontvangen! Niet heel oud, ik schat ergens jaren 80/90. maar wel zo goed als NOS en incl originele doosjes etc!

Doosje 1 bevat een redelijk standaard model stopwatch, de zwarte wijzer is de secondenwijzer, de rode de minutenwijzer.

Doosje twee bevat een mooie rally timer, grote wijzer is de seconden, bovenste subdial is de minuten wijzer, onderste telt de uren.

Lopen en resetten perfect, ik ben weer even een blij mens!

15 likes

Kun je ook nog wat foto’s laten zien van de uurwerken ?

Nou, liever niet… Ze zijn NOS, geen krasje of streepje te zien en ik ben veel te bang om uit te schieten. Dat doe ik bijna nooit, maar het zal maar net bij een van dezen gebeuren.

Mocht je van een andere, vergelijkbare stopwatch het uurwerk willen zien, dan maak ik vd week wel wat foto’s, maar dus niet van deze twee :wink:

2 likes

Dat is ook prima.

1 like

Even in mijn archief zitten zoeken, soms zitten in die stopwatches erg simpele uurwerkjes, zoals deze. Als je goed kijkt zit een van de veren, een destijds door Minerva gepatenteerd systeem, los. Desondanks loopt hij prima. Dat zijn ook de veren die je op de latere doosjes ziet, die zitten dus aan de kant vd wijzerplaat en zie je niet als je hem open wipt. Dit soort uurwerken zitten waarschijnlijk ook in mijn NA’s.

Bij de destijds wat duurdere Minerva stopwatches zijn soms deze uurwerken gebruikt. Dit is een Excelsior Park uurwerk dat gebruikt is door Minerva in een van hun stopwatches. Ik heb ooit begrepen van @kaleiwan dat EP uurwerken goedkoper waren dan de eigen manufactuur uurwerken en dit dus door hen ingekocht werd. (toch Iwan?)

En soms zitten er ook gewoon heerlijke column-wheel kwaliteits uurwerken in van Valjoux en andere fabrikanten. Hieronder wat, vind ik althans, prachtige uurwerkjes, niet allemaal van Minerva, er zitten ook wat andere stopwatch merken bij.




11 likes

Geweldig !

Mooie overzicht Erik, en zoals altijd bij “kleine” manufacturen als Minerva spelden productiekosten > vraag > verkoopprijs een grote rol.
Je zit ook een grote verschil in de kwaliteit tussen goedkopere uitvoeringen voor een kleine beurs, en schitterende “kunstwerken” voor wie het kon betalen.
Valjoux cal. 5 werd vaak gebruikt in plaats van eigen 19-9 vanwege de productiekosten.
Voor de polshorloges werd ook vaak de “goedkopere” Valjoux cal. 22 uurwerk gebruikt in plaats van eigen cal 13-20.

1 like

Nadat mijn vader was overleden een zakhorloge aangeschaft uit zijn geboorte jaar (1934)

11 likes

Deze komt uit de Ottomaanse periode, waarbij dhr Serkisoff horloges verkocht in Constantinopel.
Het Billodes uurwerk is, zoals ik begrepen heb, “opgeleukt” met wat rode stukjes glas. (dat wordt op fora in ieder geval genoemd)
Hij loopt ietwat moeizaam. (o.a. Balans as kapot) En ja, er mist een klepje, zoiets wat opvalt na aankoop en na openen van het pakje :sweat_smile:

12 likes

Even een nieuwe balans-as erin en gaan.

1 like

Wat een apparte becijfering van de plaat, nog niet eerder gezien, zie ook geen verband er tussen.
Weet jij daar ook iets meer over?